Produceren van minidakpannen in hout

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Voor het poppenhuis in aanbouw zocht ik naar houten dakpannen.
In SketchUp maakte ik het ontwerp. Hierbij gebruikte ik 2 freesjes, zie bijgaande tekening.

ontwerp.PNG


In onderstaande schets zie je het productieproces. Stap 1 is het schaven van latten van 13 x 25 mm.
Daarna wordt het profiel gefreesd. Vervolgens wordt een aantal latten tegen elkaar gelijmd en na droging in stroken van 38 mm breedte gezaagd. In die stroken wordt boven en onder een hoek uitgefreesd. Zie het losse blokje op de voorgrond.

productieproces.PNG

Nog beter zie je het op de volgende schets.

maatschets dakpan.PNG

Van mijn dochter kreeg ik afvalstukken padoek gevelbekleding. Jammer om weg te gooien.
Vanaf 11 cm kan ik ze gebruiken door ze met messing en groef in de lengte aan elkaar te lijmen en vervolgens tot latten van 13 x 25mm te schaven. Een hele klus!
En dan te bedenken dat ik zo’n 900 dakpannen nodig heb. De eerste serie, die voor het dakje van de veranda heb ik nu gemaakt. Nog 800 te gaan.
Enfin kijk verder zelf maar.

plankjes lijmen.JPG

op dikte schaven.jpg

basislat.jpg

profiel geschaafd.JPG

stroken zagen.JPG
De latten heb ik per 5 tegen elkaar gelijmd en er stroken van 38 mm breed van gezaagd.
Het resultaat zie je hier onder.

Jammer, ik mag niet meer plaatjes uoloaden.





Zie dak impresie onder.

dakimpressie.JPG

impressie zijkant.JPG
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heel erg gaaf! Als 1 zo'n stripje pannen 38mm is, dan is 1 pan nog geen cm breed dus? Leuk priegelwerk.
Ik ben benieuwd naar het geheel!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heel erg gaaf! Als 1 zo'n stripje pannen 38mm is, dan is 1 pan nog geen cm breed dus? Leuk priegelwerk.
Ik ben benieuwd naar het geheel!
Valt wel mee Jelmer. Ik was waarschijnlijk niet zo duidelijk. Elke pan is netto 25 x 30 mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.