Beste mensen,
In maart heb ik, na vele goede ervaringen met Makita, de LS1219L afkortzaag van Makita aangeschaft. De eerste berichtgeving van deze machine was positief en zou een goed alternatief zijn voor de Kapex van Festool.
Na het uitvoerig afstellen van de machine bleek dat de machine niet een zuivere haakse snede maakte. Bij het afkorten van een plank liep de snede wat hol, d.w.z. in het midden ongeveer een halve mm meer naar binnen dan aan de uiteinden. Na het maken van een ondiepe voorsnede over de breedte van de plank, duwde ik de zaag vanaf de voorkant door het materiaal en bij het naar achter bewegen van de zaag was duidelijk te zien dat de zaag de gemaakte voorsnede niet volgde maar in het midden als het ware versprong en meer materiaal aan de binnenkant afnam. Dit was ook duidelijk na het afkorten in het hout te zien:

Belangrijk om te vermelden is dat ik bij het maken van alle snedes het hout ingeklemd had met de bijgeleverde machineklem.
Na een heel gedoe van twee maanden bellen en het aanleveren van stukken, waar ik jullie de details van zal bespraken, is de machine twee keer ter reparatie bij Makita geweest, konden ze het probleem niet vinden en heb ik uiteindelijk
Ik heb meerdere snedes gemaakt bij verschillende houtsoorten en diktes. Het valt mij op dat op het afgekorte vlak de ene diagonaal van het hout wel redelijk recht is maar dat de andere diagonaal niet. Hierdoor wankelt het hout, als ik het afgekorte vlak op een vlakke ondergrond zet, over de diagonale lijn die niet recht is.
Mijn eerste vermoeden was dat het zaagblad heel licht kantelt als het over de geleidestangen naar achteren gaat. Dit zou mogelijk de diagonale afwijking verklaren, maar metingen met een digitale hoekmeter op het zaagblad laten over de gehele lengte van de geleiders en diverse hoogten geen afwijkingen zien.
Ik heb nog geen contact opgenomen met de winkelier, die al twee maanden heel veel werk voor mij verzet en dus alle lof verdient in het proces. Ik ga dit zeker wel doen maar wil eigenlijk met iets meer informatie komen.
Allereerst: ben ik een zeikert als het aankomt op nauwkeurigheid?
Als je een idee of gedachte hierbij hebt dan hoor ik het graag. Ik ben na 2 maanden wel een beetje wanhopig geworden en wil nu gewoon een goed werkende afkortzaag.
Bij voorbaat dank voor alle reacties,
Hartelijke groet, Sander
In maart heb ik, na vele goede ervaringen met Makita, de LS1219L afkortzaag van Makita aangeschaft. De eerste berichtgeving van deze machine was positief en zou een goed alternatief zijn voor de Kapex van Festool.
Na het uitvoerig afstellen van de machine bleek dat de machine niet een zuivere haakse snede maakte. Bij het afkorten van een plank liep de snede wat hol, d.w.z. in het midden ongeveer een halve mm meer naar binnen dan aan de uiteinden. Na het maken van een ondiepe voorsnede over de breedte van de plank, duwde ik de zaag vanaf de voorkant door het materiaal en bij het naar achter bewegen van de zaag was duidelijk te zien dat de zaag de gemaakte voorsnede niet volgde maar in het midden als het ware versprong en meer materiaal aan de binnenkant afnam. Dit was ook duidelijk na het afkorten in het hout te zien:

Belangrijk om te vermelden is dat ik bij het maken van alle snedes het hout ingeklemd had met de bijgeleverde machineklem.
Na een heel gedoe van twee maanden bellen en het aanleveren van stukken, waar ik jullie de details van zal bespraken, is de machine twee keer ter reparatie bij Makita geweest, konden ze het probleem niet vinden en heb ik uiteindelijk
gisteren
toch een nieuwe machine gekregen. Gisteren heb ik de nieuwe machine uiteraard meteen getest en tot grote frustratie moest ik helaas constateren dat de nieuwe machine exact hetzelfde mankement vertoont.Ik heb meerdere snedes gemaakt bij verschillende houtsoorten en diktes. Het valt mij op dat op het afgekorte vlak de ene diagonaal van het hout wel redelijk recht is maar dat de andere diagonaal niet. Hierdoor wankelt het hout, als ik het afgekorte vlak op een vlakke ondergrond zet, over de diagonale lijn die niet recht is.
Mijn eerste vermoeden was dat het zaagblad heel licht kantelt als het over de geleidestangen naar achteren gaat. Dit zou mogelijk de diagonale afwijking verklaren, maar metingen met een digitale hoekmeter op het zaagblad laten over de gehele lengte van de geleiders en diverse hoogten geen afwijkingen zien.
Ik heb nog geen contact opgenomen met de winkelier, die al twee maanden heel veel werk voor mij verzet en dus alle lof verdient in het proces. Ik ga dit zeker wel doen maar wil eigenlijk met iets meer informatie komen.
Allereerst: ben ik een zeikert als het aankomt op nauwkeurigheid?
Is een mate van onnauwkeurigheid normaal bij afkortzagen en is het alleen voor een grove afkorting en moet ik daarna nog met een shooting board aan de gang of mag ik verwachten dat een afkortzaag 100% nauwkeurig zijn werk levert?
Hebben jullie enige ervaringen hiermee? Met andere machines, andere merken?Als je een idee of gedachte hierbij hebt dan hoor ik het graag. Ik ben na 2 maanden wel een beetje wanhopig geworden en wil nu gewoon een goed werkende afkortzaag.
Bij voorbaat dank voor alle reacties,
Hartelijke groet, Sander