Problemen (nu ja) met houtbranden

Wim_DC

Nieuw lid
28 dec 2021
1
0
Brugge
Zelf ben ik al enkele jaren sporadisch aan het houtbranden (maar op een zeer laag niveau ☺), vnl. op kleine werkjes in grenenhout met zeer eenvoudige tekeningen (www.zeggetwaalf.be/eigen-hout-je).
Maar steeds met hetzelfde probleem: ik moet met mijn pyro-pen (*) heel traag over het (nochtans zachte grenen/vuren-hout) gaan om resultaat te krijgen. En dan is het resultaat nogal schokkerig.
Ook “inkleuren” met een plat pennetje moet telkens door enkele seconden ter plaatse te laten inbranden.

De voorbije dagen zag ik enkele filmpjes op Youtube (o.a.
vanaf 8:00 en
), waarbij de pyro-pen werkelijk over het hout glijdt, met een mooie egale lijn als resultaat. Ook op andere filmpjes zag ik het invullen van grotere vlakken zeer vlot gaan.

(*) Ik gebruik de Pyro R200 (R200 Pyrograph ) op max. warmte (12V) en met stiftpennetje (Pyrograph Tip N.22 - Conical ) om te “schrijven” en o.a. vlak pennetje (Pyrograph Tip P20 - Backgrounds ) om op te vullen. Maar zoals gezegd zeker niet glijdend.

Ligt de oorzaak bij het toestel (niet warm genoeg – dus beter een nieuw toestel kopen), aan het hout (wat is beter dan grenenhout?), aan de gebruikte stiftjes ?
Of nog iets anders?
Gezien het sporadisch gebruik en het “lage” niveau van mijn werkjes wil ik nu ook niet teveel geld aan materiaal uitgeven.

Alvast hartelijk dank op voorhand voor een reactie (met tips / oplossing)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Grenen lijkt me lastig door de duidelijke jaarringen. Werkt het beter op een plaatje berkentriplex, bijvoorbeeld? Dat is veel egaler.

Mijn pyrograaf zie je voorzichtig gloeien op de hoogste stand (en meestal gebruik ik 9 van de 10 als stand, dus daar dicht tegenaan). Juist als je even moet wachten voor het goed donker wordt heb ik problemen met hout wat afwisselend hard en zacht is bij de jaarringen, vandaar dat ik liever op een hoge temperatuur gegevens onderop een schaal schrijf.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Wim, welkom op het forum. Voor een beter resutaat werkt het als je het hout eerst goed glad schuurt. Dat was tenminste wat ons als eerste werd geleerd tijdens een cursus pyrografie. Zeker tot 240 korrel schuren, een vlakschuur of oscillerende schuurmachine werken het beste. Als je werkvlak goed glad is, zal het al een stuk gemakkelijker gaan. Pyrogafie is een geduld dingetje: je moet de warmte wel de gelegenheid geven om het hout te branden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.