Problemen met de isolatie. Vocht!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.080
3.857
Gaanderen
Ja ik dacht dat ik alles goed gedaan had maar ik heb een groot probleem.
Ik heb op mijn sporenkap dakbeschot aangebracht. 19 mm plaat (underlayment) Aan de buitenzijde zitten de pannen en er is geen folie toegepast.
Tussen de sporen heb ik knauf acoustifit 12 cm geplaatst, tegen het dakbeschot aan.
Hier overheen is een raamwerk gemaakt met ventilatielatten (2 latten kruissings 5 cm bij elkaar)
Hier overheen is een pirplaat met gips bevestigd. De naden zijn met flexpur aan elkaar verlijmd.
Er zit nu vocht tussen het vlies dat achterop de knauf isolatie zit. Dit vlies zit aan de plaat vast en tegen het dakbeschot aan.
Er zaten nog wat openruimtes, moest de dakramen nog afwerken en de nok nog dichtmaken met isolatie.
Ter info begonnen met isoleren in het voorjaar.
Wat gaat hier fout en hoe herstel ik het. Is de acoustifit (=glaswol) nog te gebruiken?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.118
316
Knaus acoustifit is in principe bedoeld voor geluiddemping in tussenwanden, zal ook thermisch wel werken.

Zoals jij het beschrijft kun je het Knaus dus nog zien en zit het PIR nog niet overal en is de binnenkant dus nog niet aaneengesloten dampremmend. Er kan dus vocht in de acoustifit komen die aan de koude kant kan condenseren.
Naar buiten toe is je constructie dampopen,. Wanneer je alles gaat afwerken wordt de binnenkant wel dampremmend en komt er geen nieuw vocht meer in. Dat wat er nog in zit dampt er naar buiten wel weer uit wanneer het weer warmer wordt.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Erwinox

Nieuw lid
28 nov 2021
5
5
Gelderland
Hoi Wim, ben geen expert maar heb mij een aantal jaar geleden bij onze eigen verbouwing verdiept om vochtproblemen te voorkomen (die volgens mij ook voornamelijk ontstaan in de winter als het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en binnenlucht groter wordt).

Als ik jouw constructie in Ubakus invoer (ben uitgegaan van 10cm PIR met vlies), geeft die ook aan de vochtgehalte (door condensatie) in deze constructie te hoog is. Je hebt ook nog kans dat isolatie 'lekt' omdat je niet alles dicht hebt.

1766856055088.png

Edit: Voor de uitkomst maakt het nog uit of je uit gaat van binnenlucht of buitenlucht in het raamwerk van ventilatielatten (en of de constructie nu klopt zoals ingevoerd).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.080
3.857
Gaanderen
Hoi Wim, ben geen expert maar heb mij een aantal jaar geleden bij onze eigen verbouwing verdiept om vochtproblemen te voorkomen (die volgens mij ook voornamelijk ontstaan in de winter als het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en binnenlucht groter wordt).

Als ik jouw constructie in Ubakus invoer (ben uitgegaan van 10cm PIR met vlies), geeft die ook aan de vochtgehalte (door condensatie) in deze constructie te hoog is. Je hebt ook nog kans dat isolatie 'lekt' omdat je niet alles dicht hebt.

Bekijk bijlage 163705

Edit: Voor de uitkomst maakt het nog uit of je uit gaat van binnenlucht of buitenlucht in het raamwerk van ventilatielatten (en of de constructie nu klopt zoals ingevoerd).
70 mm pir met gipsplaat en ik vermoed dat het buitenlucht is. De muur die eronder zit is de eerste 2 meter voorzien van een kleine spouw en de rest is halfsteens. Ook zit de onderkant van de vloer een stukje 20 cm buiten de gevel.

Erwinox

Nieuw lid
28 nov 2021
5
5
Gelderland
Dan valt het mee dus. Ik was al van plan om alles eraf te halen. Ik zal hier niet schrijven wat ik dacht nadat ik nattigheid voelde.🤬
Ik denk ook dat het mee valt. Als je gewoon uit gaat van een luchtspouw (niet geventileerd) zou de constructie op papier ook niet moeten leiden tot problemen, zie hieronder:

1766859784673.png

Als ik jou goed begrijp is die luchtspouw (de ventilatielatten) namelijk nu wel geventileerd. Zodra je straks alles dicht hebt is de constructie geheel dampremmend en damp open naar buiten.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.080
3.857
Gaanderen
Er waren openingen 10 cm breed aan het plafond 6 mtr lang. Langs de 2 kleine dakramen, langs de dakkapel 2.25mtr en een kopse kant. Die gaan we dus morgen en overmorgen afwerken. Er moest nog een latei in want het luik was maar 1.5 mtr hoog. Nu is kan de deur zo rond de 1.90 worden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.