Problemen ladegeleiders door werken massief eiken

Arie N

Nieuw lid
16 dec 2019
4
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben een ladekast aan het maken waarvan het corpus is gemaakt van 18mm massief eiken panelen. Mijn plan is Blum Movento S geleiders te gebruiken voor de lades. Nu bedacht ik me dat er misschien problemen kunnen ontstaan door werking van het massief eiken wanneer de geleiders (zonder slob gaten) aan de binnenkant van het corpus worden geschroefd. Het plan is ze haaks op de houtnerf te monteren namelijk. Is dit een reëele gedachte of hoef ik me hier niet druk om te maken?
 

Arie N

Nieuw lid
16 dec 2019
4
0
De lades worden 42 cm diep en +- 39 cm breed. De lades worden gemaakt van 15mm berken multiplex. Voor de duidelijkheid een tekening van het vooraanzicht toegevoegd. Het is een kast waar LP's in kunnen. Bij de onderste 2 lade rijen steekt de helft van de LP hoes boven de lades uit.
 

Bijlagen

  • 17038492176005870169172032943799.jpg
    17038492176005870169172032943799.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 26

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik ben zeker geen expert maar ik ben toevallig ook bezig met die Blum Movento's
Het borggaatje achterin die je boort en de kliksluiting voorin de lade geven mijns inziens ruimte genoeg voor de lade (en ook de kast) om iets te werken zonder dat de lade gaat knellen of moeilijker loopt.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Tenzij ik het verkeerd interpreteer is de werking waar zorgen over gemaakt moet worden niet de lades, maar de diepte van de kast zelf. Hier ga ik er vanuit dat de nerf richting van boven naar beneden gaat, en dat de eiken panelen naar opzij uitzetten en krimpen. De boorgaatjes van de lades zijn rond, en hebben inderdaad een klein beetje speling. Maar als je een wood movement calculator gebruikt dan kom je al snel uit op 1 cm speling: Wood Movement Calculator.

Ik heb dit in de praktijk nog niet meegemaakt met een tafelblad van ongeveer dezelfde diepte, mede omdat de stroken hout ongeveer 3 cm breed zijn om stabiliteit te garanderen. Wellicht dat iemand anders hier meer over kan zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en rinus

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dit zou problemen kunnen geven. Werking van 1 cm op die breedte lijkt me wel wat veel.Enkele mm zou kunnen.
Basis regels voor constructies met massief hout volgen kan een aantal problemen vermijden.
Dus zorgen dat je start met echt droog hout. Voor het verwerken het hout op binnen condities brengen.
Eventueel meubel een tijdje binnen zetten voordat de ladegeleiders geplaatst worden.
Eigenlijk kan je voor zulke toepassingen beter gefineerde plaat gebruiken. Goede fineer is niet minderwaardig en voorkomt een aantal problemen door werken.
 

Arie N

Nieuw lid
16 dec 2019
4
0
Tenzij ik het verkeerd interpreteer is de werking waar zorgen over gemaakt moet worden niet de lades, maar de diepte van de kast zelf. Hier ga ik er vanuit dat de nerf richting van boven naar beneden gaat, en dat de eiken panelen naar opzij uitzetten en krimpen. De boorgaatjes van de lades zijn rond, en hebben inderdaad een klein beetje speling. Maar als je een wood movement calculator gebruikt dan kom je al snel uit op 1 cm speling: Wood Movement Calculator.

Ik heb dit in de praktijk nog niet meegemaakt met een tafelblad van ongeveer dezelfde diepte, mede omdat de stroken hout ongeveer 3 cm breed zijn om stabiliteit te garanderen. Wellicht dat iemand anders hier meer over kan zeggen.

Bedankt voor de reacties allemaal. Wat Roelv zegt is idd wat ik bedoel. Mijn plan is voor de zekerheid de 2 laatste gaten in het corpus profiel van de ladegeleider iets uit te boren zodat er een slobgat ontstaat. Dit zou eventuele werking van het corpus wel op moeten vangen lijkt me (verbeter me als dit een slecht id is😶). De volgende keer misschien beter voor een gefineerd corpus gaan...
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Bedankt voor de reacties allemaal. Wat Roelv zegt is idd wat ik bedoel. Mijn plan is voor de zekerheid de 2 laatste gaten in het corpus profiel van de ladegeleider iets uit te boren zodat er een slobgat ontstaat. Dit zou eventuele werking van het corpus wel op moeten vangen lijkt me (verbeter me als dit een slecht id is😶). De volgende keer misschien beter voor een gefineerd corpus gaan...
Ik zou het wel aandurven. Heb in het verleden veel badkamermeubels gemaakt van massief hout en daar nooit problemen mee gehad. Het hout dat je gebruikt moet wel meubeldroog zijn,

Als je erg twijfelt zou je kunnen kiezen voor de Quadro 4d V6 van Hettich. Deze zijn op allerlei manieren bij te stellen. Zie hieronder de beschrijving van Hettich:

hoogteverstelling tot + 2 mm,
zijdelingse verstelling tot +/- 1,5 mm (ladezijwand dikte max. 15 mm),
diepteverstelling tot +/- 2 mm,
Neigingsverstelling

Succes met je project.
Martie

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.