Probleem welke scharnieren

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
6cfe1eb6-361f-4bd0-b7fe-99bcd53fdd54.JPG
Welke scharnieren gebruiken, half opleg of opleg met een 3mm montage plaatje.
Ik heb zelf de gedachten om half opleg te gebruiken met de reden dat het het anders zo'n blok wordt, het wordt nl een gangkast tot aan het plafond. Door het gebruik van opleg blijven de speklaagjes van het berken nog enig zins zichtbaar.
De linker en achterzijde is het trapgat.
Wat denken jullie ?
 

jorisvh

Post veel
Ik begrijp het niet goed.

Wat je rechts tekent lijkt een opdek van ong. 16mm (voeg 2mm). Dat doe je met een volledige opdekscharnier zonder verdikking, met 35mm boring in het front op 5mm van de rand (Blum verondersteld).

Links lijkt mij een opdek van ong. 7,5mm (voeg 10,5mm). Dat kan met
  • Half opdekscharnier zonder verdikking met 35mm boring op 6mm van rand front
  • Volledige opdekscharnier met verdikking 9mm en boren op 5,5mm
Is het je doel / ontwerp dat de “speklaagjes” op de zijkanten van de zijdes zichtbaar zijn?
Waarom dan niet met volledig inliggende deuren werken zodat de volle 18mm dikte van de zijdes zichtbaar blijft. Dat lijkt mij mooier, maar over smaak …
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dit is meer een voorbeeld ( links of rechts toepassen )
Wat je rechts tekent lijkt een opdek van ong. 16mm (voeg 2mm). Dat doe je met een volledige opdekscharnier zonder verdikking, met 35mm boring in het front op 5mm van de rand (Blum verondersteld).

Links lijkt mij een opdek van ong. 7,5mm (voeg 10,5mm). Dat kan met
  • Half opdekscharnier zonder verdikking met 35mm boring op 6mm van rand front
  • Volledige opdekscharnier met verdikking 9mm en boren op 5,5mm
Is het je doel / ontwerp dat de “speklaagjes” op de zijkanten van de zijdes zichtbaar zijn?
Waarom dan niet met volledig inliggende deuren werken zodat de volle 18mm dikte van de zijdes zichtbaar blijft. Dat lijkt mij mooier, maar over smaak …
Inliggende deuren vind ik minder, maar idd over smaak ....
Het idee van half opdek is dat het niet zo'n massaal geheel wordt.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
als dit een volledig nieuwe constructie is, waarom neem je dan als zijwand valchromat + mpx berk ?
De reden van mpx berk dat ik vindt dat dit een mooiere uitstraling geeft inwendig vd kast en de verwerking ervan, kantjes schuren en blankelak .

Het idee van valchromat is de afwerking en dat je het op kleur kan krijgen.
Maar een suggestie voor een ander materiaal is altijd welkom.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je de combinatie van valchromat + mpx esthetisch vindt, dan heb ik technisch geen verdere vragen

ben je gek op het lijnenspel van de kopse kanten van de mpx berk, maak de deuren dan inliggend, zoals @jorisvh voorstelt
je kan de mpx iets laten inspringen, waardoor je het blokeffekt vermijdt
 

jorisvh

Post veel
Mij lijkt de eerste vraag: hoe wil je dat het er uit ziet? Welke scharnier komt daarna.

Bij een frontvoeg van een paar mm zie je de kant van de mpx zijde eigenlijk niet.
Als je de voeg wat breder maakt, zal je de mpx zijde nog steeds enkel zien als je er recht voor staat. Als je er schuin op kijkt, zal je enkel een brede voeg zien. Ik vind zo’n brede voeg niet mooi, maar opnieuw, dat is smaak.
Vandaar mijn suggestie om, als je 1 groot egaal vlak valchromat te massaal vindt, om de mpx zijde volledig zichtbaar te maken door inliggende deuren te gebruiken. Zou de mpx dan vooraan gelijk met de valchromat laten komen.

Als je aan de buitenzijde een egale kleur (zoals valchromat) wil, aan de binnenzijde berken tekening én mpx spek laagjes, dan zou je ook de mpx kunnen schilderen aan 1 zijde.
Of berken mpx met hpl gebruiken. Vrees wel dat die standaard enkel met 2-zijdig hpl te krijgen is.
Zo heb je geen dubbele plaat nodig.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mij lijkt de eerste vraag: hoe wil je dat het er uit ziet? Welke scharnier komt daarna.

Bij een frontvoeg van een paar mm zie je de kant van de mpx zijde eigenlijk niet.
Als je de voeg wat breder maakt, zal je de mpx zijde nog steeds enkel zien als je er recht voor staat. Als je er schuin op kijkt, zal je enkel een brede voeg zien. Ik vind zo’n brede voeg niet mooi, maar opnieuw, dat is smaak.
Vandaar mijn suggestie om, als je 1 groot egaal vlak valchromat te massaal vindt, om de mpx zijde volledig zichtbaar te maken door inliggende deuren te gebruiken. Zou de mpx dan vooraan gelijk met de valchromat laten komen.
Een suggestie is uiteraard welkom.

Als je aan de buitenzijde een egale kleur (zoals valchromat) wil, aan de binnenzijde berken tekening én mpx spek laagjes, dan zou je ook de mpx kunnen schilderen aan 1 zijde.
Of berken mpx met hpl gebruiken. Vrees wel dat die standaard enkel met 2-zijdig hpl te krijgen is.
Zo heb je geen dubbele plaat nodig.
Ten eerste excuus voor de late reactie.
De breede voeg gaan we vergeten (waar ik eigenlijk ook al over twijfelde) het wordt een opleg scharnier.
Wat betreft om het mpx te schilderen aan een zijde is geen optie, het gaat denk ik toch Valchromat worden.
Dat ik bang ben voor een te massaal vlak is misschien op te lossen door een flinke handgreep, iets van rvs.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Na een jaartje met andere bezig heden heb de draad van de kast weer opgepakt met nog een paar vraagjes.
Het Valchromat 19mm is binnen en ook de scharnieren Blum clip top voor op liggende deur 10stuk + montage plaatjes 0.

Vraag 1
Hoeveel scharnieren op een deur met een hoogte van 2320 en breed 460.
Volgens Blum 5 stk op een deur met een gewicht van 22kg .
Ik dacht aan 4 stk omdat de deur volgens de gegevens van Valchromat
op een gewicht uitkomt van ongeveer 16kg.
Wat is jullie aanbeveling.

Vraag 2
Hoe breed zaag ik de deuren.
De kast is breed 92.6 cm / 2 = 46.3 cm frontopdek 16mm met een boormaat van 5mm en een sluitnaad van 2mm tussen de deuren kom ik uit op een maat van 46 cm.
Materiaal kast is 18mm.
Klopt dit?
bvbd voor het meedenken
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
is het 19 of 18 ?

wiskundig wel
hangt af van de opdek + sluitnaad van de groef die je wilt
De kast ( corpus ) is 18mm bmp en de deuren zijn 19mm Valchromat.
De opdek wordt 16mm en de sluitnaad tussen de 2 deuren 2mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.