Probleem starten luchtcompressor

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden,
De laatste tijd ondervind ik problemen met het opstarten van mijn compressor. Soms blijft hij 'hangen' en springt (na een paar seconden) de veiligheid van het toestel.
Ik heb al ondervonden dat het toestel veel stroom trekt bij het opstarten. Met een verlengsnoer blijft het sowieso hangen. Het is een olievrij toestel, dus de koude is m.i. niet de oorzaak.
Het merk van het toestel is: Nardi Compressori Extreme 1 2Hp (zie foto's in bijlage).
Vandaag lukte het niet de compressor op te' starten. De motor slaagt aan maar na een paar seconden springt de veiligheid van het toestel steeds af. Het is alsof de motor te veel weerstand ondervindt. Ik heb het vat laten leeglopen, maar dit gaf geen verschil.
Zou de condensator stuk kunnen zijn?
Heeft iemand hiermede enige ervaring?
Groeten

BErt20201105_173837 (Middel).jpg
 

Bijlagen

  • 20201105_173800 (Middel).jpg
    20201105_173800 (Middel).jpg
    208,1 KB · Weergaven: 4

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.196
2.638
De condensator zou ik als eerste vervangen. Kost een paar euro. De pressostaat, dat is dat zwarte kastje met de rode knop, moet bij het afslaan de leiding tussen de compressor en de ketel drukloos maken. Dit moet je kunnen horen als een korte sis bij het afslaan. Je kan de terugslagklep op de tank even open maken. Dat is het messing blokje op de tank, waar de drukleiding van de compressor op zit en het ontlastslangetje wat naar je pressostaat gaat. Soms zorgt roest er voor dat het klepje niet goed werkt.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
137
Compressor zou drukloos moeten opstarten. Hiervoor is een ventiel aangebracht. Als de tank leeg is, druk op de manometer is 0, dan zou hij moeten aanlopen. Zo ja dan is er ws iets mis met dat ventiel. Zo nee is er iets anders aan de hand. Mechanisch of electrisch.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Dan moet het dus een andere oorzaak hebben, want met een drukloos vat loopt de compressor ook niet aan.
Je zou eens kunnen kijken of je bij de koelvin van de motor deze makkelijk kunt draaien als e.e.a. drukloos is.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Dank voor jullie reacties.
Begrijpe wie kan: vandaag startte de compressor bij de eerste poging. Ik heb kunnen vaststellen dat de pressostaat correct werkt: bij het afslaan hoor ik duidelijk het sisgeluid bij het ontsnappen van de luchtdruk.
Met de koelvin kan ik gemakkelijk de motor met de hand doen draaien, dus de zuigers zijn niet geblokkeerd.
De enige verklaring die ik kan geven is dat de 'veiligheid' gisteren, door de herhaaldelijke pogingen, te warm was geworden. Kan een warme condensator (die in het zwarte bakje van de veiligheid zit) de oorzaak zijn van het probleem? Of kan een defecte condensator opwarmen?
Groeten
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Defecte condensator hoeft niet maar kan opwarmen. Vervangen. Kost bijna niks.

mvg
Klaas

PS: condensator hoeft nog niet echt defect te zijn. Ook als door veroudering de capaciteit terug loopt geeft dat startproblemen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Heb je het aansluitsnoer al gecontroleerd op een ader breuk, je zou niet de eerste zijn die hierin tuint.
Check ook gelijk dan de aansluiting op de compressor
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
De elektrische koppelingen zijn nagekeken en gereinigd daar waar nodig.
Voor alle zekerheid zal ik toch een nieuwe condensator bestellen. Voor de kostprijs ervan kan je niet sukkelen.
Vooraleer ik deze bestel een vraagje: is dit een start- of bedrijfscondensator. Over alle andere gegevens beschik ik. Intussen start de compressor 'normaal'.
Gr.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Voor alle zekerheid zal ik de condensator vervangen.
De gegevens van de condensator zijn de volgende:

Cond_compr.jpg

Is dit een start- of een bedrijfscondensator?
Waarschijnlijk geeft het ene of andere symbool het antwoord, maar ik kan de nodige informatie niet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.