Probleem met spindelschuurmachine

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Recentelijk een spindelschuurmachine van HBM gekocht om ook wat ronde vormen te kunnen schuren. Probleem is dat het enorm veel striemen achterlaat en daarmee onbruikbaar is. Zie foto. Je kan ook duidelijk zien dat die striemen in de vorm zijn van het op en neer bewegen in combinatie met draaien van de spindel.

Doe ik soms iets fout? Kan het me bijna niet voorstellen.

Ik heb geprobeerd:

Korrel 80
Korrel 120
Korrel 240.

Allemaal niet best. Varieren in druk zetten maakt ook geen verschil. Ik heb zelfs nog geprobeerd het werkstuk op te tillen van het blad en handmatig er tegenaan te houden.

Enig idee wat ik hiermee moet? Misschien toch iets defect in de machine? (zou niet weten wat)

Suggesties zeer welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_2974.JPG
    IMG_2974.JPG
    87,5 KB · Weergaven: 88

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Dat was ook mijn eerste gedachte. Het lijken groeven van een lintzaag. Hoe lang schuur je met korrel 80? Daarmee zou je deze groeven weg kunnen schuren. Pas daarna met een fijnere korrel gaan werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.592
Gaanderen
Ik denk ook aan zaagsporen. Nu vind ik de stap tussen 120 en 240 te groot voor perfect schuurwerk ik doe er met 150 en 180 2 tussen. Ook hiermee krijg je deze sporen niet weg. Zelf heb ik voor mijn spindelschuurmachine alleen p 80. hierna ga ik met gewone schuurmachines of met de hand verder.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hi,

Recentelijk een spindelschuurmachine van HBM gekocht om ook wat ronde vormen te kunnen schuren. Probleem is dat het enorm veel striemen achterlaat en daarmee onbruikbaar is. Zie foto. Je kan ook duidelijk zien dat die striemen in de vorm zijn van het op en neer bewegen in combinatie met draaien van de spindel.

Doe ik soms iets fout? Kan het me bijna niet voorstellen.

Ik heb geprobeerd:

Korrel 80
Korrel 120
Korrel 240.

Allemaal niet best. Varieren in druk zetten maakt ook geen verschil. Ik heb zelfs nog geprobeerd het werkstuk op te tillen van het blad en handmatig er tegenaan te houden.

Enig idee wat ik hiermee moet? Misschien toch iets defect in de machine? (zou niet weten wat)

Suggesties zeer welkom!
Ik zie het, het zijn die diagonale groeven toch?
Hi,

Recentelijk een spindelschuurmachine van HBM gekocht om ook wat ronde vormen te kunnen schuren. Probleem is dat het enorm veel striemen achterlaat en daarmee onbruikbaar is. Zie foto. Je kan ook duidelijk zien dat die striemen in de vorm zijn van het op en neer bewegen in combinatie met draaien van de spindel.

Doe ik soms iets fout? Kan het me bijna niet voorstellen.

Ik heb geprobeerd:

Korrel 80
Korrel 120
Korrel 240.

Allemaal niet best. Varieren in druk zetten maakt ook geen verschil. Ik heb zelfs nog geprobeerd het werkstuk op te tillen van het blad en handmatig er tegenaan te houden.

Enig idee wat ik hiermee moet? Misschien toch iets defect in de machine? (zou niet weten wat)

Suggesties zeer welkom!
Ik zie het, het zijn die diagonale groeven toch? Kun je het toerental verhogen? Dat voorkomt in een aantal gevallen ongewenste interferentie.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik zie het, het zijn die diagonale groeven toch?

Ik zie het, het zijn die diagonale groeven toch? Kun je het toerental verhogen? Dat voorkomt in een aantal gevallen ongewenste interferentie.
Ik heb het idd over de diagonale groeven. Toerental is niet instelbaar... maar kan me ook niet voorstellen dat het ZO slecht is..
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het is me niet volledig duidelijk wat ik op die foto zie, maar die groeven lijken mij eerder van de lintzaag.
Misschien heb je gelijk maar ik zou zweren dat de diagonale groeven ontstaan tijdens het schuren. Ik zal morgen eens een vlak/recht stuk hout ertegenaan houden, kijken wat daarmee gebeurt en anders eens een voor en na foto maken van een rond stukje... ter verduidelijking.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik denk ook aan zaagsporen. Nu vind ik de stap tussen 120 en 240 te groot voor perfect schuurwerk ik doe er met 150 en 180 2 tussen. Ook hiermee krijg je deze sporen niet weg. Zelf heb ik voor mijn spindelschuurmachine alleen p 80. hierna ga ik met gewone schuurmachines of met de hand verder.
Helemaal mee eens maar korrel 150 en 180 spindels kreeg ik niet gevonden en dus doe ik dat met de hand.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Je bedoelt de diagonale groeven, helemaal aan de bovenkant van het hout? Hoe groot is het stuk hout wat we op de foto zien? Hoe hard duw je je hout tegen de spindel aan?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.999
823
Omgeving Leiden
Nou heb ik niet zo'n ding, maar bij een freesmachine maakt het uit in welke richting je het werkstuk langs de frees haalt. Kan dat hier misschien ook gelden?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.132
524
Moordrecht
Ik gebruik hetzelfde al jaren, maar ik heb nog nooit zulke groeven gehad, het is ook erg onwaarschijnlijk dat ze zo duidelijk naar voren komen, juist door het oscilleren. Het grote voordeel van deze machine. Schuren met fijnere schuurrollen heeft weinig zin, loopt alleen maar sneller vol.

Wat wel kan, is dat je er een te kleine rol tegenaan houdt en dat er kuiltjes onstaan van het erin duwen. Bij deze machine gebruik je de grootste rol geschikt voor wat je ermee wil doen. Het vergt wat oefening om er netjes mee te werken, maar ik heb er twee gitaren mee gebouwd., met beleid kom je een heel eind! Maar veel afnemen kan trouwens ook..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.132
524
Moordrecht
Nou heb ik niet zo'n ding, maar bij een freesmachine maakt het uit in welke richting je het werkstuk langs de frees haalt. Kan dat hier misschien ook gelden?

Het is een stationaire machine, net als bij een frees zal de machine het werkstuk uit je handen trekken op het moment dat je met de richting meeschuurt..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je die diagonale ribbels bedoelt bovenaan (niet die overdwarse, dat lijken me eerder zaagsporen idd): dat lijken wel resonatiegroeven die je bijvoorbeeld ook op een draaibank krijgt als je werkstuk niet helemaal strak zit, kan vibreren (te lang en dun) en met name als je gereedschap niet scherp is.

In jouw geval zou dat dan kunnen wijzen op vibraties/resonanties in het werkstuk (beter fixeren) of de machine (dat zou dan een 'defect' zijn)?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.592
Gaanderen
Helemaal mee eens maar korrel 150 en 180 spindels kreeg ik niet gevonden en dus doe ik dat met de hand.
Ik heb er nog geen eens naar gezocht. Al zijn ze vrij makkelijk te koop hoor. Alleen word je niet vrolijk van de aantallen dat zou bij de kleinere maten zo maar vele honderden stuks kunnen worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Ik heb het idee dat je je hout te hard tegen bot schuurpapier aan drukt. Daardoor vervorm je je machine. Ik schuur met een schuuregel op mijn radiaalzaag en ik merk dat er wel veel verschil in standtijd zit tussen verschillende soorten schuurpapier. Ik gebruik schuurlinnen K80 .
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Soms worden er exemplaren geleverd waar echt niet mee te werken valt ☹️
Nou.. ik heb het even wat getest en denk dat dat het idd is. Ik heb een stukje 3M schuurpapier K180 op de spindel geplakt met dubbelzijdig tape.. en DAT resultaat is al ENORM veel beter. Nu alleen even niet heel veel tijd maar na het weekend ergens nog eens goed testen of er nog meer mis is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.