Probleem met bovenfrees Triton MOF001 koolstofborstel?

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Tijden het freezen van een randje haperde mijn machine en stopte vervolgens volledig. Er staat wel spanning op de machine. Ik hoopte op een losse draad maar was het niet. Koolstof borstels zijn beschadigd (zie foto). Ik heb er te weing verstand van. Kan dit de oorzaak zijn. Na het weer erin zetten draaide machine weer even. Zo ja kun je de borstels weer recht schuren of moet je die vervangen. Door corona levert Triton niet uit Engeland ;-). Wie heeft ervaring en/of advies. Gr. Frank
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    58,7 KB · Weergaven: 22

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zou eerst eens Naar het anker kijken, is mogelijk verbrand.
Ik weet niet of je de machine behoorlijk hebt zien vonken op de koolborstels/anker of wat stank hebt geroken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.374
830
69
Veldhoven
Vaak zijn koolborstels zo gemaakt dat de machine uit schakelt als ze te kort worden. Dat is ter bescherming van de collector.
Check je manual eens?
Je kunt eens bij de Handyman gaan kijken of die borstels van dezelfde maat heeft.
Dan kun je voorlopig vooruit. Je zult, bij goed resultaat, WEL de ORIGINELE borstels moeten aanschaffen na verloop van tijd, want koolborstels zijn er net als potloden in heel veel verschillende hardheden.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Check ook meteen de andere kant, normaal slijten de borstels wel ongeveer even hard (al kan ik niet goed zien of dit slijtage is of dat er iets geks is gebeurd aan 1 kant).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zo te zien zijn deze niet versleten.
Mogelijk is ook nog dat er een is blijven hangen door vuil.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ziet er naar uit dat de één of de andere is blijven hangen en daardoor slijtage heeft veroorzaakt mogelijk heeft het anker een knauw gehad.
bij festool hebben ze heel mooi,in de koolborstels een verend kunststof pennetje dat als hij bloot komt te liggen als de borstels zover zijn afgesleten en drukken de koolborstels dan Can het anker af.
 

Skipper

Nieuw lid
13 jan 2014
13
1
Triton heeft snel geantwoord. Zie hieronder. Snel en netjes. Ik ga kijken of ik beschadigingen zie in de machine en nadenken of ik ze ga bestellen of kies voor een nieuwe machine.

Hi Frank

Yes I send to Netherlands and back to normal apart holdups on stock because of Covid. The TRA388 is a brush cap, TRA387 is holder. Based on your picture I would replace the brushes but first need to find out why damaged. I have never known a brush holder to break, the part that the brushes slide in, so if yours are broken then need to be replaced and if caps broken need to be replaced. The usual cause of brush damage such as picture is that the router has overheated and some time which can cause one or more of the segments on the commutator where brushes contact to rise a little which can cause damage and rapid wear of brushes. It would probably show as sparking while running. If you purchased two caps, two holders and a pair of brushes total cost with postage will be £29.17GBP all items in stock. The brush would not work correctly as is and could cause damage to the commutator/armature through sparking.
Regards Dennis
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wevedeka

Nieuw lid
11 apr 2017
2
0
met triton 1400 watt machine idem probleem van vonken en stoppen of horten en stoten. koolborstels 2cm moet minimum zijn. bij mij lamellen beschadigd van het anker. vonken was ernstig. alles nu uit elkaar. nieuw anker en koolb.besteld. € 110 kosten maar daar koop je feen nieuwe voor!
 

wevedeka

Nieuw lid
11 apr 2017
2
0
met triton 1400 watt machine idem probleem van vonken en stoppen of horten en stoten. koolborstels 2cm moet minimum zijn. bij mij lamellen beschadigd van het anker. vonken was ernstig. alles nu uit elkaar. nieuw anker en koolb.besteld. € 110 kosten maar daar koop je feen nieuwe voor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.