probleem met as van draaibank record power dml24xmk2

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb gisteren deze draaibank (record power dml24xmk2) tweedehands gekocht aan een schappelijke prijs. Ik had de draaibank even uitgetest alvorens aan te kopen. Alles leek me in orde, behalve 2 draadeindes waar speling op zat. Deze zijn gemakkelijk te vervangen.
Toen ik thuis alles opstelde en grondiger testte, merkte ik dat er een getik kwam vanuit het motorgedeelte. Na wat zoeken blijkt het de as van de hoofdspindel (main spindle staat in de handleiding) die hoogstwaarschijnlijk ingesleten is ter hoogte van de borgschroef. Er zat ook maar 1 borgschroef in, waar er 2 zouden moeten zitten (2de borgschroef om de 1ste de blokkeren). Ik kan de poelies ongeveer 1 cm verschuiven met de hand.
Ik heb de as nog niet verwijderd. Ik ga op zoek naar vervangende onderdelen (as + borgmoertjes) maar wil hier ook al eens informeren of er andere opties zijn. Misschien is het mogelijk dat de as opnieuw opgelast wordt ter hoogte van de inslijting en vervolgens wordt afgedraaid tot origineel formaat. Iemand die hiermee ervaring heeft? Misschien een bereidwillig forumlid dat dit zou kunnen doen, uiteraard mits vergoeding?
1704722270383.png

Nr 6 is de hoofdspindel met daarin een uitsparing: zwarte streepje in het midden van de as net onder nrs 32 (dit zijn de borgschroefjes om de as vast te zetten).
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Kun je die borgschroeven niet gewoon verder aandraaien?

Als het aanslagvlak te veel beschadigd is kun je ook een nieuw vlak stuk vijlen aan de andere kant.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Dank voor je reactie, Efvee.
Ik heb de borgschroeven zo goed als mogelijk aangedraaid. Onder elke borgschroef zit zoals ik reeds vermeldde een 2de. Heeft niet geholpen.
Ik zal morgen eens proberen of ik de as eruit krijg. Ik heb dit nog nooit gedaan. Ik vermoed: aan de linkerkant (daar zit de kleinste lager) tikken op de as?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Je hebt de bovenste schroef eruit gehaald, de onderste schroef ook, gecontroleerd en aangedraaid en de poelie zit nog niet vast?
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Inderdaad, ik kan de poelie ongeveer 1 cm verschuiven. Als ik ga draaien, hoor ik een tikkend geluid, zoals een naaimachine. Ik denk dat bij elke omwenteling de poelie verschuift en tegen de schroef tikt. Ik vrees dat als ik blijf verder draaien, het probleem erger gaat worden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je de borgschroeven geheel losdraait, kun je dan kijken met een voeler hoeveel ruimte je dan hebt?
Je kan kijken om de ruimte tegenover de borgschroeven op te vullen met plaatjes blik die je ertussen steekt, vervang de borgschroef die er als eerste ingaat door een nieuwe en zet m daarna goed vast, als de as dan ronddraait kijken of de poelie niet uit het midden staat.
Voor de vulplaatjes gebruik je gewoon stroken die je van bv een blik knakworstjes knipt.ietsje rond slaan dat ze mooi met de as meegebogen ertussen geschoven kunnen worden, probeer ze zo lang moegelijk te maken en kijk dat je met die plaatjes de poelie zoveel mogelijk gecentreerd weer vast krijgt, draai m met 1 plaatje ertussen zo vast mogelijk zodat hij de juiste vormkrijgt, eventueel verder erin sachuiven, dan weer los, nog een plaatje erbij en zo blijven aanvullen.
Zolang je de poelie hoort tikken heeft tie ruimte en maakt dat je probleem alleen maar groter.
Dus voor je de snaar erop zet eerst met de hand goed controleren of alles vastzit.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007 en mink

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik had over dit probleem ook een mail gestuurd naar Baptist. Zij stellen voor om de stelschroeven te controleren op slijtage. Ik heb er net 1 uitgehaald en ga eens kijken of ik deze in een onderdelenwinkel kan kopen, anders bestel ik ze online.
Als je de borgschroeven geheel losdraait, kun je dan kijken met een voeler hoeveel ruimte je dan hebt?
Ik heb geen voelers hier, maar ik heb de indruk dat er bijna geen speling zit tussen de poelie en de as. Als het vervangen van de stelschroeven niet helpt zal ik een setje voelplaatjes kopen en eens controleren, en anders ga ik de as demonteren om eens te zien hoe het daarmee gesteld is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt het over verschuiven. Bedoel je dit in de lengte richting van de as? Dus van lager naar lager? Of bedoel je eigenlijk dat je de poelie kan verdraaien ten opzichte van de as?
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb zojuist nieuwe stelschroeven gehaald en gemonteerd. Deze waren iets langer en steken dus een beetje uit. Op zich geen probleem, enkel opletten dat de riem er niet over gaat lopen. Ik merk overigens dat het schroefgat in de poelie bovenaan wat uitgesleten is.
Ik kon deze nieuwe stelschroeven goed aandraaien waardoor de poelie ogenschijnlijk vastzit, maar zodra ik de motor aanzet, zelfs zonder een stuk hout opgespannen, begint het boeltje weer te ratelen en zit de poelie los. Ik kan deze dan in de draairichting ongeveer 1 cm omhoog en omlaag draaien alsook verschuiven van links naar rechts. Dit laatste is echter normaal en dient volgens mij voor de juiste uitlijning van de riem. Wat niet normaal is, is dat de poelie in de draairichting beweegt. Ik heb tevens geprobeerd om de schroeven aan te draaien in verschillende standen van deze afwijking: bovenaan, midden, onderaan de zone waarin de speling zich bevindt. Dit maakt geen verschil.
Ik denk dat ik toch best de as er uithaal om te bekijken hoe deze eruitziet ... tenzij iemand nog betere ideeën heeft.
Bedankt alvast allen voor jullie meedenken.
 
Laatst bewerkt:

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Even een update: vandaag geprobeerd de as te demonteren. Ik krijg ze los, maar kan ze niet volledig demonteren omdat de poelie er nog op zit en deze kan er niet af.
Ik heb het gaatje waar de borgschroef in zit nog eens goed bekeken en geprobeerd met een inbussleutel en ik ben er nu bijna zeker van dat er nog een (3de) borgschroef in zit, waardoor de poelie er niet af kan. De inbussleutel draait zot, maar ik voel wel dat er nog iets grip is, te weinig echter om los te krijgen. Ik vermoed dat dit schroefje niet de juiste punt heeft, waardoor er speling is in de gleuf van de as. Of zou het kunnen dat er juist bewust wat speling gelaten is?
Ik heb het zaakje nu volgespoten met kruipolie in de hoop dit schroefje alsnog los te krijgen.


IMG_20240111_115355291.jpg
Hoe kan ik dit schroefje er uit krijgen zonder stukken te maken?

Ik heb de lagers ook gecontroleerd en kan hier geen speling op vinden, dus hier zal de oorzaak ook niet liggen, denk ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zou het stukje dat er nog zit weg proberen te boren. Als het een te kort stelschroefje is, dat nu kan kantelen, is de kans dat je het er uit kan draaien niet zo groot. Maar het moet weg, om je as te kunnen demonteren. Als het spul uit elkaar is, kan je pas zien, wat er moet gebeuren voor een reparatie. Als ik de huidige schroefdraad zie, denk ik dat een nieuw gat boren en tappen op een andere plek op de poelie en een paar nieuwe stelboutjes, de poelie weer bruikbaar maken. Als de as erg is uitgeslagen, kan je dat oplassen. De bultjes lasmateriaal kan je gewoon met een vijl weg halen. Daar heb je niet speciaal een draaibank voor nodig, als je die niet hebt. In het groefje kan je het meeste lasmateriaal met een ritsbeitel of een stiftslijper weghalen. De rest met een vijltje.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Als je de boel zo ver kunt draaien en verschuiven, wat als je een dun inbussleuteltje in het gat steekt en stevig drukt en je haalt vervolgens de poelie heen en weer. Wiebelt de inbussleutel dan heen en weer, maw hij rust op de as, of gaat hij mee met de poelie?
Als er inderdaad een (stukje) borgschoef onder zit dan zal boren lastig worden. Een hard stukje boutstaal in een gat in een aluminium poelie is vragen om weglopen.
Het is wellicht beter om een ander gat te boren en daar draad in te tappen.
Axiale verschuiving is wellicht nodig om de snaar te kunnen stellen maar daarna moet het wel vast zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Volgende update: bij het uitproberen van het idee van Efvee merkte ik dat de poelie veel losser schoof over de as. Daarom heb ik de as nogmaals verwijderd en nu lukte het wel om de poelie volledig van de as te schuiven. Ik zie nu ook dat het stelschroefje gelijk met de asholte van de poelie doorsteekt. Ik vermoed dat de kruipolie ervoor gezorgd heeft dat alles wat beter los kwam. Ik ben er ook in geslaagd om het schroefje ongeveer halverwege omhoog te draaien door een platte schroevendraaier voorzichtig in te kloppen in het schroefje en dan dit schroefje omhoog te draaien. Echter na ongeveer 1 cm pakte deze schroevendraaier ook niet meer. Ik heb het boeltje nogmaals goed voorzien van kruipolie en wacht even af tot morgen.
De as zelf is nauwelijks beschadigd en kan nog wel een ronde mee, lijkt me. Ik ga wel de lagers preventief vervangen, nu ik toch het zaakje open heb.
Ik denk dat ik best het oude schroefgat niet meer gebruik (ook al krijg ik het schroefje er uit) en een nieuw laat boren bij een metaalbewerker hier in de buurt.
In ieder geval, dank voor de geboden hulp via dit forum. Ik hou jullie nog op de hoogte.

IMG_20240111_173455965.jpg

IMG_20240111_173445151.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.