probleem electra beckum pk200

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Ik ben bang dat hij toch met Kruis verder in zee is gegaan.......
Hemmo
Klopt. Uiteindelijk een nieuwe motor. Het heeft er mee te maken dat de oude condensator niet meer leverbaar was. Het is een motor uit 1998.
Of ik word gelicht kan ik niet vertellen. Kruis staat toch bekend als de betere vakzaak. De service was in ieder geval goed. En tja 400 is heel veel geld. maar de zaag loopt weer als een zonnetje.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Misschien een rare vraag, maar heb je je topic doorgelezen? Er zijn meerdere mensen die aangeven dat condensatoren gewoon standaard leverbaar zijn.
Je kan die dingen zien als schroeven. Dat ze bij Elektra Beckum over zijn gegaan van een 4mm boutje naar een 5mm boutje en de fabrikant roept dat ze geen 4mm boutje meer leveren. Betekent niet dat je geen 4mm boutjes meer kunt kopen bij zo ongeveer alle bouwmarkten op deze wereld.
Je hebt nu 400! euro! uitgegeven terwijl je met een 10minuten soldeerklusje en een onderdeeltje van twee dubbeltjes al verder had gekund.
Dit is meerdere keren gepost hier.

Om eerlijk te zijn begrijp ik je niet, maar mocht je de volgende keer iets hebben, ik ben wel bereid om je te helpen voor 400 euro ;) . Ik help je graag van je geld af ;) .
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Laten we nu niet al te snel conclusies trekken en daarmee de firma Kruis afdoen.
Mogelijk was er meer aan de hand dan wij hier denken.
In de eerste posting wordt ook een schurend geluid genoemd tijdens het zagen. Is dat ook het gevolg van een kapotte condensator??

gandel
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Alle machines met 2-fase motoren zijn onvermijdelijk uitgerust met een aanloopcondensator. Wanneer die defect raakt (bijv. capaciteitsverlies) zal de motor meestal nog wel aanlopen en altijd bijgeluiden maken die op een dergelijke fout duiden. Ik heb al ruim 25 jaar een reparatiebedrijf op o.a. dit vakgebied en met zo'n 2500 reparaties op jaarbasis kom je ook dit probleem zeker wekelijks tegen. Heel in het begin van deze discussie heb ik deze dingen al aangeroerd.
Jammer dat Peter zich heeft laten verleiden tot een nieuwe motor (heeft hij de oude retour gekregen?) en veel kosten gemaakt. Bij zijn melding dat Kruis in eerste instantie aangaf dat de koolborstels versleten zouden zijn had ik al mijn twijfels (borstels versleten : motor loopt totaal niet ) over de technische capaciteiten van die firma, ze zullen ongetwijfeld goede machines leveren en over die apparaten veel kennis hebben, dat wil nog niet zeggen dat ze weten hoe zo'n ding werkt.
Repararen is een vak wat geheel los staat van het verhandelen van goederen. En die goederen moet de reparateur ook niet willen verkopen. Ieder zijn vak !
In elk geval kan Peter weer lekker zagen, maar zal altijd herinneringen hierbij hebben dankzij ons unieke forum.
Hemmo
 
Laatst bewerkt:

jarno

Nieuw lid
25 jul 2013
1
0
Het onderwerp is al een jaartje oud, maar wil toch reageren. In een Elektra beckum PK200 zit GEEN inductiemotor maar een universeelmotor, net zoals een stofzuiger, boormachine e.d. Bij die van mij tenminste.... Dit type motor heeft wel degelijk koolborstels! Hier kun je vrij eenvoudig bij door het kapje van de motor af te schroeven. Verder zit er een toerentalregelaar in, deze is bij mij kapot en dan zakt ie in toerental als ie warm wordt. Waarschijnlijk is deze toerentalregelaar verward met een condensator. En die regelaar is inderdaad niet meer leverbaar. Overigens kost dit motortje in duitsland ongeveer 220 euro...
 

Wiel45

Nieuw lid
28 nov 2018
4
0
the netherlands
Het onderwerp is al een jaartje oud, maar wil toch reageren. In een Elektra beckum PK200 zit GEEN inductiemotor maar een universeelmotor, net zoals een stofzuiger, boormachine e.d. Bij die van mij tenminste.... Dit type motor heeft wel degelijk koolborstels! Hier kun je vrij eenvoudig bij door het kapje van de motor af te schroeven. Verder zit er een toerentalregelaar in, deze is bij mij kapot en dan zakt ie in toerental als ie warm wordt. Waarschijnlijk is deze toerentalregelaar verward met een condensator. En die regelaar is inderdaad niet meer leverbaar. Overigens kost dit motortje in duitsland ongeveer 220 euro...
Eindelijk eens een fatsoendelijk antwoord ipv zonder goede kennis Kruis zitten af te zeiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.