Poten vervangen onder IKEA bureau

HoutmanGoudman

Nieuw lid
29 nov 2021
2
0
Enschede
Hoi!

Ik heb een oud IKEA Galant bureau met een spaanplaten blad van 120 bij 80 cm wat slechts 2 cm dik is. Het onderstel ziet er uit als volgt:

onderstel.jpg

Nu zit het rechthoekige frame wat het blad in het midden ondersteund in de weg voor een keyboardlade die ik wil maken. Daarom wil ik het vervangen voor 4 losse poten die ik op de hoeken vastschroef. Alleen ben ik bang dat het blad in het midden dan niet meer ondersteund wordt en het doorzakt als ik er zware apparatuur op zet.

Ik heb even snel in solidworks gemodelleerd wat ik bedoel:
solidworks1.png
Nu lijkt de 2 cm spaanplaat niet dik genoeg om zonder ondersteuning eronder te functioneren.

Ik weet niet hoe jullie daar over denken?

Ik dacht er aan om met houten balken met 33x94 mm profiel het volgende frame te maken, waaronder de poten dan komen en het blad er bovenop:
solidworks2.png
De twee balken overdwars zijn zover naar achteren geplaats omdat er nog ruimte nodig is voor de lade aan de voorkant. Ik moet zeggen dat ik zelf nog twijfels heb of dit zoveel beter is.
 

Bijlagen

  • solidworks1.png
    solidworks1.png
    89,2 KB · Weergaven: 0
  • solidworks2.png
    solidworks2.png
    154,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Zonder verband tussen de poten (je gaat ze gewoon vastschroeven aan het spaanplaten bureaublad heb ik begrepen) gaat dit niet lukken. Ik zou dus inderdaad eens bij IKEA gaan kijken.
 

HoutmanGoudman

Nieuw lid
29 nov 2021
2
0
Enschede
Aha. Dus je gooit alles weg, behalve het spaanplaten bureaublad.
Ik zou er niet aan beginnen. Veel werk èn veel kosten om een uittrekbare toetsenbord lade te hebben.
Ikea heeft ook iets. Ken je die? Misschien past dat beter.

Klopt... Misschien is het inderdaad beter om dit bureau compleet te houden en een ander tweedehands bureau te zoeken wat beter past.

De toetsenbordlade die ik heb gemaakt is wel een stuk groter dan die van de Ikea want er staat een midi-keyboard (voor muziek) op.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
ik was je bericht kwijt en daarom een nieuw topic gestart. Had beter eerst kunnen zoeken dus.
Een idee hoe het wel zou kunnen

Wat je zou kunnen doen is een doosconstructie van je bovenblad maken.
Met latten van 44x18 mm rondom het blad opdikken en op de onderkant een plaat geplastificeerd hardboard nieten, lijmen.
Ook in het midden van het blad over de lengte een lat en een paar dwarsverbanden maken.
Vanzelfsprekend een uitsparing houden voor de toetsenbordlade.
Ik denk dat je het oude frame ook nog grotendeels kan gebruiken.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je kunt toch ook de voorste ligger uit het originele bureau slijpen. Heb je hetzelfde als wat je wilt maken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Een toetsenbord moet op de juiste hoogte zitten. In een lade onder een bureau van normale hoogte komt het toetsenbord veelal te laag.
Het beeldscherm moet op ooghoogte. Daar moet veelal iets onder om het op goede hoogte te te brengen.
Kun je niet gewoon het bureau op klossen zetten en het toetsenbord onder het stalen frame schuiven?
Als dat te hoog wordt en het toetsenbord moet rond het midden dan kun je een stuk uit de voorste ligger zagen (niet groter maken dan nodig) en het verlies aan sterkte en stijfheid compenseren met een plaat stevig multiplex die je onder het frame plakt. Plaats latten rond de 'garage' voor het toetsenbord en lijm ook het blad vast op het frame en je hebt een huis van een sandwichblad.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.