Poort sluit slecht in zomer

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik heb een poort die in de winter goed sluit en in de zomer slecht. Maar ik heb dit probleem ook met de schuurdeur. Ik weet dat dit door het vocht komt maar niet hoe ik de sluitplaat moet stellen. Is er iemand die dat probleem ook heeft en dit kan uitleggen hoe dit op te lossen. Desnoods zet ik er een verstelbare sluitplaat op Als dan het probleem is opgelost.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
per seizoen verandert de grootte van de poort door de werking van het hout
je kan de uiterste standen van het dag- & nachtslot aanduiden, en de hoogte van de slotplaat daaraan aanpassen
mogelijks kom je net naast de huidige gaten uit, waarin de schroeven zitten
dus nieuwe gaten in de slotplaat maken
en het hout achter de slotplaat opnieuw uitboren
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
per seizoen verandert de grootte van de poort door de werking van het hout
je kan de uiterste standen van het dag- & nachtslot aanduiden, en de hoogte van de slotplaat daaraan aanpassen
mogelijks kom je net naast de huidige gaten uit, waarin de schroeven zitten
dus nieuwe gaten in de slotplaat maken
en het hout achter de slotplaat opnieuw uitboren
Zou een verstelbare sluitplaat een oplossing zijn. Eenmaal een uitgave, maar wel makkelijk aan te passen. Probleem is dat deze maar in een richting te stellen zijn. Het is elk jaar raak met de poort, volgens mij gaat het slot ook kapot op den duur.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Weet je of het de dagschoot of nachtschoot is die wringt, of beiden? Verstelbare sluitplaat van hmb is niet zo duur, wel opletten links/rechts en of je eventueel sluitkom en opvulring nodig hebt. Lijkt me het proberen waard, stelbereik is wel slechts paar mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou een verstelbare sluitplaat een oplossing zijn. Eenmaal een uitgave, maar wel makkelijk aan te passen. Probleem is dat deze maar in een richting te stellen zijn.
een verstelbare sluitplaat was mij onbekend
ik heb een plaatje opgezocht
daaruit leid ik af dat de verstelbaarheid enkel horizontaal is, waar ik enkel een vertikale verstelbaarheid als nodig achtte
in welke richting (winter <> zomer) werken de poort + de schuurdeur ?
1645707746348.png
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.036
375
Alphen aan den Rijn
Dit zijn de verstelbare sluitplaten van HMB .
Bij een 55 mm slot zoals jij heb blijft er weinig speling over tussen de dag en nachtschoot ,
bij gebruik van deze sluitplaat.
Dus je heb wel de kans dat je hem in hoogte moet verplaatsen .

Succes Willem
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Weet je of het de dagschoot of nachtschoot is die wringt, of beiden? Verstelbare sluitplaat van hmb is niet zo duur, wel opletten links/rechts en of je eventueel sluitkom en opvulring nodig hebt. Lijkt me het proberen waard, stelbereik is wel slechts paar mm.
Het nachtslot
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.