polyurethaanlijm

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.244
2.648
Ik kreeg 10 kg polyurethaan 1K lijm van iemand. Het is volgens mij parketlijm. Kan je het ook nog ergens anders voor gebruiken?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Er zijn veel verschillende types PU lijm, houtlijm, steenlijm, constructielijm, bruislijm, daklijm, pu kit.
Het is een beetje lastig te zeggen waar dit geschikt voor zou kunnen zijn anders dan parket verlijmen als er 'parket lijm' op staat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.244
2.648
Wat is er mis met deze lijm? Ik kan het denk wel gebruiken om de trap met eiken te bekleden. Maar omdat het wat flexibel blijft , kan je er verder niet veel mee?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ik zou daar prima m'n eiken op de trap mee plakken. Heb wel eens restant visgraat parket op underlayment met parketlijm geplakt als tafelblad. Zit na jaren nog steeds als een huis.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
:) niet specifiek met deze lijm. PU lijmen, en andere polyurethanen zijn gewoon relatie gevoelig voor veroudering en hydrolyse, en zijn dus minder geschikt als langdurige 'oplossing'. Daarnaast zijn PU bruislijmen - wat dit neem ik aan niet is - brol (korte invulling - lange heeft met name te maken met de misvatting dat bruislijmen 'vullend' zijn). Verder is de sterkte minder dan bijvoorbeeld epoxies.

Persoonlijk probeer ik PU lijmen dus altijd te vermijden...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.244
2.648
Als er met een lijm parket wordt geplakt, zou je toch denken dat er verwacht wordt dat het de rest van je leven blijft zitten. Of zie ik dat verkeerd? Voor de vloer wil ik silaanlijm gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.