Polijsten van houten pionnen/stukken.

Nicky

Nieuw lid
17 mei 2020
4
0
Hallo,

Ik ben bezig met maken van mijn eigen Hnefatafl spel, waaronder 37 houten pionnen/stukken. Deze pionnen zou ik graag willen polijsten en zoek daar een stationaire machine voor, waar van die polijst schijven aan kunnen. Vreemd genoeg vind ik genoeg filmpjes over polijsten, maar weinig polijst machines. Enkel die van HBM, of dezelfde machines onder een andere naam en eventueel een ander kleurtje.

Ik twijfel of ik wel de juiste benaming gebruik met zoeken, mij lijkt polijst machine de juiste, maar ik zou dan veel meer resultaten verwachten. Kan iemand zijn ervaring delen, tips en truuks, voor iemand die wil beginnen met polijsten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Als je bij bedrijven kijkt die aan de edelsmeden leveren, dan vind je polijstmachines in vele soorten. De prijzen liggen wel hoger. Je hebt dan ook de keuze uit machines met 2 toerentallen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Het ligt eraan wat je budget is
Je kunt het ook op je kolomboormachiene doen
Koop een lappen schijf en het gewenste polijst middel er op en gaan
Heb je meer toeren nodig dan kun je ook een werkbankslijper de stenen vervangen voor lappenschijven
Ik heb ik thuis ook gedaan en werkt als de brandweer
 

Nicky

Nieuw lid
17 mei 2020
4
0
Pionnen zijn in essentie erg simpel. Blokjes van 5.5cm bij 2.5cm bij 2.8cm en verschillende afgeschuinde en afgeronde kantjes. Ik meen dat het hout berken of iets dergelijks is. Ik maak ze uit oude vloerplanken die ik nog heb liggen, maar heb eigenlijk geen idee welk soort hout het is.

Deze pionnen wil ik uiteraard mooi afwerken, beetje glimmend maar vooral bestand tegen vetvlekken van handen. Mijn idee nu is om de 'witte' pionnen te voorzien van OSMO Hardwax olie, en de 'donkere' pionnen met OSMO Farbig olie. Maar, wil nog testen of dat echt mooi uitpakt.

Online zag ik hoe men ze mooi buffed en dit leek mij een mooi moment om mij daar eens in te verdiepen. Ik heb thuis een kolomboor, dus ik zou daar zoiets als dit in kunnen zetten, ter begin. Ik ben alleen erg nieuwsgierig of er niet gewoon betere manieren zijn.
 

Bijlagen

  • Pionnen.png
    Pionnen.png
    168,1 KB · Weergaven: 37

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik denk dat je met een lappen schijf en een daarvoor bedoelde adapter een heel eind komt
Gewoon proberen het zou zonde zijn als je in iets geld stopt en je het gewoon met de middelen kunt doen die je al hebt
 

Nicky

Nieuw lid
17 mei 2020
4
0
Dank jullie wel. De polijstmotor lijkt inderdaad het meest op wat ik vooral in de youtube filmpjes zie, al gebruiken de meeste hun draaibank.

Een lappenschijf in de kolom boor is denk ik ook wel een goed begin punt om ervaring mee op te doen.
 

tuoh

Oud hout
Er bestaan speciale schuurschijven voor dit soort werk.

Zien eruit als strookjes schuurpapier met ertussen stijve borstelharen, en kunnen zowel op een polijstmachine als op een draaibank gebruikt worden.
Werken zeer snel en zeer goed, geschikt voor alle mogelijke vormen.
 

roccob

Nieuw lid
19 mei 2020
17
0
Mechelen
Pionnen zijn in essentie erg simpel. Blokjes van 5.5cm bij 2.5cm bij 2.8cm en verschillende afgeschuinde en afgeronde kantjes. Ik meen dat het hout berken of iets dergelijks is. Ik maak ze uit oude vloerplanken die ik nog heb liggen, maar heb eigenlijk geen idee welk soort hout het is.

Ik ben zelf ook van plan om een bordspel met bijhorende pionnen te maken. Alleen vraag ik me nog af hoe ik de pionnen zo uniform mogelijk kan krijgen. Heb je daar een methode en/of mal voor? Of maak je zo naar beste vermogen telkens opnieuw uit de losse hand?
 

Nicky

Nieuw lid
17 mei 2020
4
0
Heb je daar een methode en/of mal voor? Of maak je zo naar beste vermogen telkens opnieuw uit de losse hand?

Mijn doel was juist om ze niet uniform te krijgen, maar juist veel variatie voor het speelse effect. Wat ik gedaan heb is blokjes maken van ongeveer dezelfde grote en dan op verschillende hoeken de schaaf er op gezet. Vervolgens de meeste hoeken met een vijl afgerond.
Als je er een aantal gedaan hebt dan weet je wel wat goed werkt en wat niet en ook wat een mooie vorm wordt en wat juist minder mooi staat. Af en en toe op het speelbord zetten zodat je goed kan zien of er niet per abuis een pion extra opvalt.

Hieronder het resultaat.

Hnefetafl.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.