Polijst papier

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Over het nut stel ik me ook vragen. Las ik hier ergens dat het goedkoper zou zijn om op schuurpapier af te wetten?
Zag hier in het verleden meer dan eens passeren dat mensen die dat doen, uiteindelijk toch overgaan op een wetsteen, omdat die op termijn goedkoper is.

Je krijgt hoogst waarschijnlijk een nog scherpere snede met zo'n hoge korrel, maar zie er ook niet echt het nut van in.
Een coticule wordt al eeuwenlang als één der beste (natuur) wetstenen ter wereld beschouwd, wordt ook al heel erg lang over de ganse wereld verspreid. Wordt ook al zo lang gebruikt om er scheermessen op te wetten, wat meer dan genoeg over de kwaliteit zegt.

Wanneer je, zoals Kodama, volledig afhankelijk bent van je snijmateriaal om je hout af te werken, zou ik er nog in kunnen komen dat je hoger wilt van korrel. De norm van Kodama ligt dan ook wel heel erg hoog, zijn resultaten zijn onwaarschijnlijk!
Maar hij maakt dan ook weer gebruik van heel erg hoogwaardig staal, waarbij de standtijd beduidend groter is dan het gemiddelde westerse materiaal.
De combinatie van afwerkingsgraad én kwaliteitsgereedschap maakt het acceptabel om in fijnere stenen (of papier) te investeren.
Bij het courante westerse gereedschap vind ik het nogal overbodig, omdat na één of hoogstens enkele steken het allerscherpste er alweer af is.

Heb zelf al redelijk wat geprobeerd, en wat bij mij tot nu toe de scherpste snede bewerkstelligd heeft, is na het wetten nog eens polijsten over een drager met polijstpasta erop. Die drager kan vanalles zijn, van een overschotje MDF tot een eenvoudig blad papier. Die polijstpasta is niet zo heel duur, en vaak te vinden bij metaalhandels. Wanneer je met een steen van 4000 hebt afgewet, volstaan enkele halen over de polijstpasta.

Wat de bepaling van de korrelgrootte betreft heb ik geen info, maar zag op de slijpcursus van Kodama dat het effect (dus de snede van het snijgereedschap) microscopisch onderzocht wordt, het verschil is wel duidelijk te zien.

Slijpen en wetten vind ik wel iets heel erg 'zen' hebben, gezien je met de dikte van je staal begint, en van daaruit het 'niets' zo dicht mogelijk probeert te benaderen...

Groeten,
Steven
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Indien je moeilijk aan polijstpapier kan komen, kun je gewoon een traditionele methode toepassen, die bijvoorbeeld houtsnijders gebruiken.

En dat is afwetten op coticule en daarna 10 halen over een strop met polijstrood (dodekop) erop. Men zal aardig in de buurt komen van het scherpste dat nog enigszins nuttig is bij het bewerken van hout . Chroomoxidegroen is ook bruikbaar, gaat nog iets sneller maar polijst iets minder fijn. Naar mijn mening is het voor houtbewerking in praktijk geen relevant verschil. Moest het niet zo vlot gaan zou het voor houtbewerking niet meer in aanmerking gekomen zijn, dan stopte het bij de coticule. Men werkte met gereedschappen en was niet bezig om sneden onder een microscoop te bekijken. Voor houtbewerking lijkt mij het nog fijner polijsten ( zal langzaam gaan) een nutteloze overkill.

Mogelijk brengt het nog iets op voor scheermessen, maar die snijden door haartjes en niet in hout.

Indien je de pasta op een vel grijs karton, of dik papier smeert dan heb je een blad polijst papier?

Op dit forum staat reeds alles over stroppen.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Met optische middelen zoals een microscoop valt dit niet meer te zien denk ik. De oneffenheden zijn kleiner dan de golflengte van licht :). En wellicht meer nog dan de korrelgrootte en karakter van het polijstmiddel gaat de aard van het staal een rol spelen. Anderen wezen er al op.
We komen hier op het terrein van de lenzen- en spiegelslijpers lijkt me.

mvg
klaas0639
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Dank je, Klaas0639

ik las het artikel met veel interesse. Golflengte van het licht in relatie tot de maximale optische resolutie van microscopen klinkt zeer logisch.

Ik zou aan mijn vorige post nog willen toevoegen dat ik heel wat oude houtsnijders heb gekend die bij het wetten stopte met een coticule wetsteen of met een Hard Arkansas wetsteen. Dus niet polijsten.Waarschijnlijk omdat ze het niet kende of omdat ze het de moeite niet vonden . Nu zijn die houtsnijders bijna totaal afhankelijk van de gutsen en beitels voor wat betreft de afwerking. Ornamenten worden normaal gestoken en niet geschuurd. Het gladde oppervlakte , de huid van het ornament, is het resultaat van het werken met voldoende scherpe gutsen en beitels .

Noot , de bijdrage van Steven is mij pas verschenen nadat ik mijn tekst had gepost. Het maakte mijn bijdrage overbodig. Het lijkt wel of ik een gedeelte van zijn bijdrage kopieer. Maar ja, als je ongeveer dezelfde slijptechniek hebt en ongeveer tegelijkertijd aan het schrijven bent, krijg je dit soort verrassingen.


groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Interessant artikel inderdaad!

Noot , de bijdrage van Steven is mij pas verschenen nadat ik mijn tekst had gepost. Het maakte mijn bijdrage overbodig. Het lijkt wel of ik een gedeelte van zijn bijdrage kopieer. Maar ja, als je ongeveer dezelfde slijptechniek hebt en ongeveer tegelijkertijd aan het schrijven bent, krijg je dit soort verrassingen.

Haha, vermoedde al zoiets;-). Maakt helemaal niet uit hoor, het herinnert mij er aan dat ik dat befaamde polijstrood eens moet testen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.