poging gedaan een houten hoed te draaien

Antoinette

Nieuw lid
21 jun 2012
2
0
Bedankt voor de reacties. Doet mij goed!
Werkwijze voor de hoed. Eerst het stuk ongeveer rond gemaakt. Met behulp een faceplate gemonteerd op de bank. Eerst de buitenkant in vorm maken. Let wel dat je een spigot op het uiteinde maakt omdat je de hoed weer terug op moet spannen. Als de vorm klaar is, schuren. Daarna mbv de spigot de hoed omgedraaid opspannen. Binnenkant van de hoed is nu aan de beurt. Met behulp van een lamp kun je zien of de rand gelijk dik is. Ik werk van buiten naar binnen toe. Dikte is ongeveer 3mm. Als de rand van de hoed klaar is moet hij uitgehold worden. Hier eerst grof uithollen, daarna steeds kleine beetjes weghalen totdat je vind dat je genoeg licht door het hout ziet schijnen. Ben je tevreden over de binnenkant van de hoed dan moet hij weer omgedraaid opgespannen worden. Hiervoor heb je een conus met een lamp er in nodig. En dan komt het (vind ik) spannendste stuk, de bovenkant van de hoed afdraaien, ook weer totdat je het licht ziet. Na aantal uur gewerkt te hebben wil je het hier natuurlijk niet verpesten. Als de hoed gedraaid is gaat hij in een bending-jig. Dit zorgt dat de hoed iets ovaal wordt en dat de randen naar beneden buigen, en duimen dat hij heel blijft;)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Antoinette
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.