Poelie 14/54 of 55 voor zaagtafel gezocht

Lucas1968

Nieuw lid
7 mrt 2019
20
0
De maat die je nu hebt opgemeten is niet relevant. Je moet de buitenmaat van de poelie meten. Daar uit volgt de hartlijn van de snaar, die je gebruikt om de toerenverhouding te berekenen. Maar als je van beide poelies de buiten maat neemt is dat voor dit soort werk ook prima.
Dat snap ik niet. Dat zou nl. betekenen dat de hoogte van de riem van invloed is op het toerental van de zaag. Verander ik niets aan de poelies maar gebruik ik een dikkere (hogere) riem dan gaat mijn zaag harder draaien? Ik kan me dat moeilijk voorstellen. En hoe rijmt dat dan met dit (laatste alinea)?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Is toch niet zo moeilijk, vergroot je de omvang dan gaat de snelheid om hoog,
Wat ik meet is de uiterste doorsnee van de poellie de riem bovenkant is dan gelijk met de bovenkant van de
Poellie slijt de riem dan zakt hij wat weg in de poelie en zal de snelheid wat afnemen,
Wat ik al eerder schreef zoek een hobbyist draaier en laat er een maken in de maat en model die je hebben wil De juiste Poellie s zijn soms moeilijk aan kommen ,
Is al een keer eerder over geschreven hier op het forum ging toen over meer traps poellie
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Denk dat je met mijne 63 er nog het best uit komt. Het belangrijkste voor mij is dat je zaagblad aangepast is aan de snelheid die je zaagas maakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Als het goed is ligt de riem even diep in beide poelies. Dus met een te veel versleten riem, komt de riem wel dieper te liggen, maar dat is bij allebei de poelies, dus veranderd de verhouding niet en dus ook de snelheid niet. Dus als je de uitwendige maat van de poelie op je zaagas weet, dan kan je zoals je al deed, de waardes in een vergelijking zetten en uitrekenen wat je motorpoelie moet worden. De waarde die daar uit komt is meestal net niet de maat van een in de handel verkrijgbare poelie, dus dan zoek je die er bij en reken je de andere kant uit. Dan krijg je het nieuwe toerental van je zaag as. Als die binnen de waardes van je zaagblad valt kan je die bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.