Pockets frezen in eiken

hassent

Nieuw lid
21 feb 2015
23
0
Goedemiddag,

Ik heb een vraag liggen om in 50-100 planken pockets te frezen van zon 50x20cm en 5mm diep.
Ik heb een Riva900 met een 1.5kw spindel. Wat voor frees zouden jullie hier voor gebruiken zodat dit zo snel mogelijk kan, zonder je machine om zeep te helpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nu weet ik weinig van heel veel dingen en wat een Riva 900 is stond niet op mijn harde schijf. Even het werkgeheugen op het www geraadpleegd en het blijkt een cnc te zijn. Het kan voor jou gesneden koek zijn maar lang niet iedereen kent dit merk. Dan is de vraag hoe wil je de hoeken hebben (ik bedoel die met de bodem) 90 graden of met een radius. cnc vlakfrees met wisselmessen merk cmt 663. Of jouw machine dat aankan weet ik niet maar in kleine stapjes kan het zeker. Ook de opname moet je bekijken. CMT is in Italie een stuk voordeliger te krijgen. Zoek ook eens op flat bottum routerbit. Ik heb er eentje uit verweggistan voor een fractie van de prijs. Zit in mijn verzameling te wachten op gebruik. Kan dus niets over de kwaliteit zeggen.
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
Ik zou zelf een spiraal frees van 8-10mm gebruiken, dan moet 5mm diepte in 1 pass goed kunnen. Eerst even wat test stukjes frezen om de goede snelheden te vinden, even kijken wat goed klinkt qua resonatie etc. Die machine zal dat wel doorstaan;)
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Als je pockets feest hou je ronde hoekjes over. Hoe groot die ronding mag zijn die blijft staan bepaalt de maximale grootte van de frees die je kunt gebruiken.

Goedkope chinese HSS 1 snijders werken prima voor dit werk, maar worden wel snel stomp.
Kunt ook bijvoorbeeld CMT 191 2 snijder gebruiken, dit is hardmetaal en heeft een langere standtijd.

Zo'n CMT 191 zou je minimaal wel iets van 4 a 5m/min kunnen voeden. Kwestie van proberen.

Als je het niet ziet zitten wil ik het ook wel doen ;-)

Edit:
- die eerder genoemde CMT 663 is meer een vlakfrees, die kun je slecht / niet laten plungen, misschien alleen onder een hele flauwe hoek.
- Daarnaast heeft hij een maximaal toerental dat waarschijnlijk lager ligt dan je spindel max. toerental. En heb je redelijk veel koppel nodig om die freesdiameter te gebruiken. Heb toevallig die cmt 663 ook liggen in D=60mm voor vlakfrezen spoilbord, maar dat is eigenlijk niet te doen met mijn 2.2kw spindel, te weinig koppel op ~12000 rpm.
- Die frees heeft een schacht van 12mm, past niet in een Er11 collet, mocht je die in je spindel hebben zitten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.