Plungen

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Vraagje over frezen (verder niets te vrezen šŸ˜‰). Kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen wat ā€œplungenā€ is en wanneer of waarbij je dit gebruikt? B.v.d.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
"Plungen" is het Engelse woord voor (onder)duiken. Een gereedschap, meestal een frees, die je in je werkstuk 'plungt' betekent dus dat je het snijdend deel van het gereedschap recht naar beneden in het werkstuk duwt, zonder het van een zijkant naar binnen te leiden. Een boor is dus, de facto, ook een plungend gereedschap, al gebruik je bij een boor dat woord meestal niet. Het is vooral van toepassing op bovenfrezen en invalzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe en The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen wat ā€œplungenā€ is
naar beneden duwen, onderdompelen, . . .
daarvoor heb je een frees nodig waarvan de onderkant snijdt
niet alle frezen hebben dat
in mijn middellange-termijn-geheugen zit dat bij cmt de oranje frezen een snijdende onderkant hebben, en de zwarte van hetzelfde type niet
in ieder geval controleren vooraleer je een frees koopt om een niet-doorlopende groef te trekken
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.