Platen te groot voor geleider op zaagtafel

michielvanvliet

Nieuw lid
11 jul 2020
2
1
Hi,

Ik loop tegen het probleem aan dat als de plaat groter is dan de maximummaat van de geleider op de zaagtafel (max 30 cm), ik handmatig een soort geleider moet gaan maken (bijvoorbeeld een muur). Met als gevolg dat de plaat niet mooi recht wordt afgezaagd, want hij loopt niet lekker langs de kunstmatige geleider.

Iemand tips hiervoor? Als voorbeeld een 122 breed plaat, daar moet 60 cm af. Dan zit je dus met dit probleem.

Dank en groeten,
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik heb geen zaagtafel. voor het zagen van platen leg ik ze op een plaat underlayment en zaag ze langs de liniaal. Werkt supernauwkeurig en zeker met de niet rechte hoeken die ik meestal zaag heel prettig.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielvanvliet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Toen ik me nog met een ferm zaagtafel moest behelpen, gebruikte ik een vloerenleggers rij van 2, 5 meter op een uitbreidingstafel van betonplex. Als je zorgt dat de zijkant van je betonplex parallel loopt aan je zaagblad, kun je die kant gebruiken om vandaan te meten om je rij goed te leggen. Vastzetten van de rij, gewoon met twee lijmtangen aan de betonplex plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielvanvliet
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi,

Ik loop tegen het probleem aan dat als de plaat groter is dan de maximummaat van de geleider op de zaagtafel (max 30 cm), ik handmatig een soort geleider moet gaan maken (bijvoorbeeld een muur). Met als gevolg dat de plaat niet mooi recht wordt afgezaagd, want hij loopt niet lekker langs de kunstmatige geleider.

Iemand tips hiervoor? Als voorbeeld een 122 breed plaat, daar moet 60 cm af. Dan zit je dus met dit probleem.

Dank en groeten,

2x30 = 60.... wel zonde van je materiaal maar het kan wel...

Maar zonder dollen: zaagtafel te klein dus aan te raden om het bij de bouwmarkt gelijk om maat te zagen, een invalzaag of grotere tafel te gebruiken.

Een kunstmatige geleider zou ik niet doen, de kans is klein dat je muur/geleider en je zaagblad netjes parallel staan en er dus gekke dingen kunnen gaan gebeuren of een scheve zaagsnede.

Ten tweede is een hele 244x122m plaat zagen op een zaagtafel soms al een uitdaging laat staan op een zaagtafel met maar 30cm capaciteit (en dus waarschijnlijk een relatief kleine tafel met een lichte/kleine basis).

Ik zou er niet aan beginnen en een plan B kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielvanvliet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
op mijn eerste kleine zaagtafel heb ik toen een grotere multiplex-plaat vastgemaakt
niet enorm groter want het geheel moest stabiel blijven
daardoor verloor ik wel 18 mm zaaghoogte
aan een plaat van 122x244 op een kleine zaagtafel zagen zou ik niet beginnen
laat die door de handel minstens op een benaderende breedte zagen
wil je er toch zelf aan beginnen, dan is een cirkelzaag met een (houten) geleider de beste werkwijze
 
  • Leuk
Waarderingen: michielvanvliet

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik huur deze elke keer via Peerby. Dus elke keer een andere. Volgende keer een Festool (type weet ik niet), dus ben benieuwd hoe dat gaat. Maar ik krijg dan ook een cirkelzaag met geleider mee, daar kan ik dan die grotere platen mee zagen.
OK. Ik heb ooit bij een zaagtafel vrij eenvoudig met aluminiumprofielen een tafelverbreder kunnen maken. Maar dat gaat hier dan niet op.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
1594637194817.png

enkel reeds om ze makkelijk te vervoeren zou ik de platen bij de handel minstens op brutomaat laten zagen
heeft de zaagtafel een rechte zijkant, dan kan je aan de onderkant van de te zagen plaat een lat klemmen
die glijdt dan langs de zijkant van de zaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.