Mooi stuk hout, maar je maakt het jezelf en je zaag wel moeilijk, op de manier dat je dit gezaagd hebt.
Een ketting zaag werkt best in de afkortings manier maar werk niet goed in het dwars zagen van een stam, er zijn wel speciale kettingen voor de zgn Alaska mills, maar normale kettingen zagen heel slecht op die manier, en zoals het toond krijg je alleen fijn zaagsel poeder in plaats van spaanders.
Hier is een foto van een goede hout draaiers zaagbok waar je een stam op kunt leggen en die je dan kunt zagen in de lengte, je krijgt lange slierten in plaats van poeder, gaat zo vlug dat je zaag het niet weg kan krijgen, en de zaak volgestopt word, de oplossing is om meer diagonaal te zagen tot de slierten verdwijnen of minder lang worden.
Ik heb heel wat stammen tot draaihout stukken gezaagd, en gebruikte meestal een grote blok hout waar Ik de stammen op leg, en dikwijls op de plaats waar de stam lag, soms ook thuis als Ik de hele stam all in kortere stukken gezaagd had.
Hier enkele foto’s waar je het zaagsel kan zien en een met een stuk stam nog op het zaagblok, zaagt veel beter en vlugger in de lengte dan dwars zagen.
Het is heel makkelijk om precies door het hart van de stam te zagen op deze manier, even een lijntje trekken aan beide kanten en dan de lijn volgen van boven naar beneden, ook kun je dikkere planken zagen door niet helemaal er door te zagen, en alleen waneer je de stukken allemaal zover gezaagd hebt dan ze verder door te zagen.