(planten)tafel oud hout

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Bovenaanzicht tafel.jpeg

Deze tafel is het eerste (r)echte meubelstuk wat ik maak.
Mijn vrouw en ik wilden dat de historie van het doorleefde hout tot zijn recht kwam. Er zit links en rechts nog een oude spijker in. En gebruikssporen blijven zichtbaar
Tafelblad en regels komen van een dekenkist van de opa van de opa van mijn vrouw.

Een bevriende antiquair zei dat het een Poolse dekenkist was van iepenhout. Ik vroeg "hoezo?"
Hij zei "omdat alle dekenkisten uit Polen kwamen rond 1900 en van iepen waren".
Het hout van de kist heb ik jaren geleden met verfkrabbers en schraapstaal schoongekrabt. Vervolgens behandeld tegen (heel erg veel) houtworm.
Resultaat: mooi doorleefd hout. En doordat kleine restjes verf blijven zitten, krijg je na afwerking een mooi warm oppervlakte.

Ik heb met kunst en vliegwerk de regels aan elkaar gemaakt en met deuvels en een spline ingelijmd. Al het hout was broos door de vele houtwormgaten.
De pootjes was het enige hout wat ik nog had liggen wat lang genoeg was. Stukjes essen van een 4,5m lang schaaldeel welke we onder de TV hebben geplaatst.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Omdat al het hout "oud" is en omdat er vele houtwormgaten in zitten, was het gelijk leuk uitdagend materiaal om iets rechts mee te willen maken.
Komt natuurlijk ook doordat ik nog nooit eerder een (rechte) tafel had gemaakt.
Ik heb het originele blad van de kist uit elkaar gehaald en de groefverbinding opgefrist (zat 100 jaar stof en troep in). Vervolgens groef gelijmd en geklemd. En toen kwam ik al tot de ontdekking dat je nooit genoegd lijmklemmen hebt :)

Tafelblad verlijmen.jpeg

De 2 lange lijmklemmen heb ik vorig jaar gekocht via marktplaats voor paar euro. Erg handig om hele breedte te kunnen klemmen.
(Als je inzoomt op het blad, dan zie je dat het best grof is, naast dat ik het overgrote deel met handgereedschap heb gedaan, heb ik uiteindelijk het blad en de regels met schuurmachine gedaan. Al was het maar om mijn nieuwe Makita bouwstofzuiger uit te proberen).
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
En dan heb je de regels verlijmd. Het tafelblad is verlijmd en voornamelijk recht geworden.
En dan is het tijd voor de poten. Tja.
Hoe zorg je dat poten recht onder een tafel komen? Mijn vrouw wilde geen regels buiten het blad tussen de poten. Dus de verbinding moet voor stabiliteit zorgen. En de regels zijn al van oud hout.

Kortom. Van beide zijden door de regels nog een deuvel geboord. En met wat hulpstukken en spanning tijdens het droogproces is alles relatief recht geworden.

Poten verlijmen.jpeg

Op de foto zie je (naast veel te veel rommel in de garage) dat de linkerpoten al verlijmd zitten. De rechterpoten heb ik met een lat erboven met hoekklemmen op de juiste tussenafstand gehouden. En met een geklemde lat richting de andere poten de juiste afstand zo goed als mogelijk bewaart. En vervolgens op het oog nog gaan kijken. Hoe de poten zo recht mogelijk worden.
Door de deuvels (en het feit dat het hout toch niet 100% recht is) wilde iedere poot zijn eigen richting uit.
Maar met een beetje duwen en trekken ben ik best tevreden met het resultaat.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Dit is de laatste foto en die laat zien hoe het er nu bij staat.

zijaanzicht tafel.jpeg

Links steekt de deuvel uit. Moet nog worden afgezaagd. Nog wat gaatjes in de verbindingen vullen. De regels zijn overigens 45 graden gezaagd in een oude nooitgedagt houten verstekbak met Japanse zaag.
Het essenhout heeft overigens ook wat gravers gehad. Past daardoor prima bij het blad.
De bladwervels had ik van een oude hardhouten ladegeleider gemaakt. Maar die braken allen door bij vastschroeven. Blad ligt nu los. En ik ga van reststukjes essen nog nieuwe maken.

Mijn vrouw wil de poten zwart verven (want past bij de kast). En het blad en de regels wil ik in de boenwas of bijenwas zetten. Hebben jullie nog tips hiervoor? Zowel voor de verf bedoel ik. Als voor de was (of olie?).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Rizz

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Mooi, zo'n meubel met historie.
Alleen vind ik het wel erg licht van kleur voor iepenhout. Heb je een foto van de karakteristieke iepen tekening van dichtbij?
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Mooi, zo'n meubel met historie.
Alleen vind ik het wel erg licht van kleur voor iepenhout. Heb je een foto van de karakteristieke iepen tekening van dichtbij?
Ik zal wat foto's van dichtbij maken. Ik heb nog nooit gewerkt met iepen (en herken het zelf dus ook niet :) ).
Maar fijn om wat hulp te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.