Planten pergola, staanders in 1 lijn en zwevende hoeken

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Beste leden,

Voor mijn tuin ben ik een 'pergola' aan het ontwerpen welke uitsluitend bestaat uit 3 palen in een enkele lijn. Zie afbeelding van het eerste grove ontwerp hieronder (bovenliggers zijn even niet ingetekend):

pergola.png

De verankering gebeurd op een bestaande funderingsbalk in de tuin met momentvaste kolomvoeten (Kolomvoet - CMR). De fundering wil ik graag gebruiken door de zeer slappe grond in deze omgeving, maar ook omdat dit eigenlijk toevallig ook het beste en mooiste uit komt in de tuin. Ik ben niet zo bang dat de verankering of de staanders niet stevig genoeg zouden zijn, de kolomvoet kan namelijk een krachtmoment tot circa 20 kNm aan in de relevante richting. Dit is echt meer dan voldoende voor mijn toepassing.

De pergola is ongeveer 5 meter lang, de langste overspanning 3 meter. De gedachte was dus om de staanders en liggers uit 150x150mm balk uit te voeren. De diagonalen waarschijnlijk met een pen/gat verbinding, ook de staander met de korte liggers kunnen met pen/gat uitgevoerd worden, maar ik sluit een metalen verbindingstuk niet uit.

Nu zit ik wel te stoeien met een koppeling van de korte naar de lange liggers. Doordat het een zwevende hoek is, zie ik nog niet direct de beste oplossing voor mij. Ook kan ik geen standaard beugels vinden, een zwevende 90 graden hoek is natuurlijk geen standaard verbinding. Ik heb wel ingang bij een metaalbewerkingsbedrijf, dus een montage beugel laten maken behoord wel tot de mogelijkheden, maar het liefst koop ik iets wat al op de markt is (als het er is).

Ik zie trouwens vrij weinig beugels werken met schroeven die van bovenaf de liggers in gaan. Is dit not-done binnen een dergelijke opbouw door waterbelasting van de schroefverbindingen?
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Ik had deze gevonden om te gebruiken als insteekblad:


Is van RVS (noodzakelijk natuurlijk). Aan uiteinde van de lange ligger komt dan de sleuf voor de steekverbinding. De middelste korte ligger krijgt dan ook een sleuf.

Volgens mij moet dit wel geschikt zijn voor deze toepassing toch?
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Kan je een pen-gat verbinding realiseren waarbij de pen gemaakt is van een RVS insteekblad? Dus waar normaliter beide delen uit hout zijn vervaardigd, zou ik nu hetzelfde willen doen met een insteekblad waarbij de toognagel een RVS pin is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.