Planken zagen

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Vandaag begonnen met het zagen van wat planken als ik me niet vergis van en Kersenboom
Was even om te proberen maar ging wonderbaarlijk goed

Moet ik het hout nou eerst laten drogen voor ik het kan gaan bewerken ? de stam had wat rotte stukken en die wil ik opvullen met epoxy om er uiteindelijk en tafelblad van te maken
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ja, zo lang
Jij wilt het voor een tafel gebruiken en den moet je naar een vochtigheidsgraad van ongeveer 10 procent.
Daarom is een vochtigheidsmeter ideaal, ik heb er één van een paar tientjes
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Voor drogen aan de lucht hanteert men de vuistregel 1 jaar per cm, en dan van twee zijden gerekend natuurlijk (als het hout opgelat is). Voor een plak van 2 cm dik dus 1 jaar. Reken maar uit hoelang jouw delen erover doen.
O ja, en na aan de lucht drogen nog een hele tijd in een ruimte met de luchtvochtigheid van de plek waar het uiteindelijk terecht komt...
 

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Voor drogen aan de lucht hanteert men de vuistregel 1 jaar per cm, en dan van twee zijden gerekend natuurlijk (als het hout opgelat is). Voor een plak van 2 cm dik dus 1 jaar. Reken maar uit hoelang jouw delen erover doen.
O ja, en na aan de lucht drogen nog een hele tijd in een ruimte met de luchtvochtigheid van de plek waar het uiteindelijk terecht komt...
Komt buiten in de tuin overdekt maar goed met een dikte van 7cm ligt die nog wel een behoorlijke tijd te drogen haha
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ja, zo lang
Jij wilt het voor een tafel gebruiken en den moet je naar een vochtigheidsgraad van ongeveer 10 procent.
Daarom is een vochtigheidsmeter ideaal, ik heb er één van een paar tientjes
Dat gaat wel niet lukken als het hout buiten ligt. Om die waarde te bereiken moet het een tijd binnen liggen (wat altijd aangeraden is) of je moet het verwerken na een zomer zoals de afgelopen jaren. Dan is het ook oven gedroogd.
Mijn ervaring met kersen bij het draaien van schalen is dat het serieus werkt. Ik had verschillende schalen voorgedraaid (een stuk of vier) en er is maar een die het drogen overleefd heeft.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik vind kersen eg mooi om nat en dan dun te draaien.
Het kan dan soms mooie vormen aannemen zonder te scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.