Planken verlijmen of een balk gebruiken voor Moravische werkbank?

edwin__

Nieuw lid
3 feb 2021
7
0
Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste post na mijn voorstel-bericht.

Als eerste project wil ik graag een Moravische werkbank maken. Dit lijkt me een boordevol uitdagingen te zitten en levert uiteindelijk een functioneel werkstuk op.
Morivian workbench.jpg
Dit is een eeuwen (Tsjechisch?) oud ontwerp van een lichte maar stevige en snel demontabele werkbank.


Mijn eerste focus ligt op het maken van het onderstel.
De poten maak ik uit grenen. De kleine dwarsliggers die de poten bij elkaar houden maak ik uit eiken.

In totaal zijn er drie kleine dwarsliggers per poot:
  • De bovenste dwarsligger is gelijk aan de bovenkant van de poot en de onderkant van het blad. Deze valt in een inkeping aan de bovenkant van de balken.
  • De dwarsligger in het midden is verlijmd met een zwaluwstaart verbinding aan de buitenzijde van de poot.
  • De onderste dwarsligger gaat door het midden van de poot door een gat en zit verlijmd met een plug.
Ik heb echter een vraag over de twee lange dwarsliggers die de poten met elkaar verbinden.
Mijn eerste idee was om hiervoor grenen balken te gebruiken met dezelfde hoogte en dikte als de poten. Echter zie ik in video's dat (zoals deze) dat veel van deze lange dwarsliggers verlijmde planken zijn. Heeft het verlijmen van planken tot balken voordelen ten opzichte van het gebruik van balken die al de juiste dikte hebben?

Hartelijke groet, Edwin
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het is meestal een kostenkwestie, mits juist verlijmd is het ook stabieler. Maar als je een rechte droge balk hebt zou ik die gebruiken.

Succes
 

edwin__

Nieuw lid
3 feb 2021
7
0
Het is meestal een kostenkwestie, mits juist verlijmd is het ook stabieler. Maar als je een rechte droge balk hebt zou ik die gebruiken.

Succes

Wat maakt een verlijmde balk dan stabieler? Heeft dit iets te maken met de tegengestelde krachten die tegenover elkaar geplaatste nerven bieden t.o.v. een balk uit 1 stuk?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Simpel gezegd: ja. Een gelamineerde balk is stabieler dan een balk uit 1 stuk. Hier op het forum zijn een paar verslagen te vinden over de bouw van een Moravian werkbank. Even zoeken op Moravian ;) .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.