Planken van paletten opschuren

biebel12

Nieuw lid
3 mei 2020
3
0
Hallo,
Een vraagje van een absoluut beginner.
Ik ben begonnen met paletten uit elkaar te halen en daarmee kastje aan het maken. Nu kruipt het meeste werk in het opschuren van de planken. Ik gebruik nu een bandschuurmachine maar daar kruipt serieus wat tijd in.
Zou ik sneller kunnen werken met een vlaktebank? Of met een band/schijfschuurmachine zoals:
https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-150-x-1220-professionele-band-en-schijfschuurmachine
Alle tips om palettenhout snel te schuren zijn welkom!
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als 100% zeker is dat er geen metaal van spijkers of nieten meer aanwezig is dan werkt een vandiktebank sneller, dat heb ik zelf ook gedaan toen ik met dat hout bezig ging. Na het schaven heb ik toen ook nog de plankjes in de dikte gehalveerd met de lintzaag om er kistjes van te maken voor opslag van fruit. Eerder genoemde bandschijfschuurmachine heb ik ook maar dan van Huvema, deze heeft ook goede diensten bewezen maar vooral voor afronden en splintervrij maken.
 
Laatst bewerkt:

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Het schuren met de schijf/bandmachine zal niet sneller gaan dan met je huidige bandschuurmachine. Vlakbank werkt zeker sneller, maar zoals Wim al aangeeft, zorg dat er geen metaal meer inzit, want je messen hebben zo een hapje eruit als ze metaal raken. Ik heb een deel
van de oude houten ondervloer in mijn huis hergebruikt en alvorens te vlakken eerst met een metaaldetector het hout gescand. Als het heel diep zit, is dat nog geen garantie, maar tot nu toe heb ik toch al enkele voor het oog verborgen stukjes van spijkers eruit gevist :)

Misschien dat het helpt om eerst het meeste ruwe weg te halen met een houtrasp? Dan daarna schuren voor de afwerking.

Of eventueel een lintzaag om het ruwe stuk eraf te zagen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
schaven gaat een pak sneller.
en als je de plankjes ook nog haaks en op dikte maakt komt dat ook de nauwkeurigheid van je werk ten goede
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Beginnen met korrel 40 op je bandschuurmachine doet ook wonderen.

Je messen op je vvdb.... hmmm... blijft tricky met pallethout. Daar zit ook nog wel eens fijne steentjes aangeplakt/gedrukt.
 
Laatst bewerkt:

biebel12

Nieuw lid
3 mei 2020
3
0
Ik zou liefst de bandschuurmachine aan de kant leggen, veel gedoen om planken steeds vast te klemmen.
Dus een vlak-/vandiktebank zou het werk kunnen versnellen?
Ik kijk steeds goed na of alle nagels weg zijn :eek:)
Kvind het gewoon super om iets te kunnen maken met gerecycled hout :eek:)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Een vlak/vandikte bank gaat je werk zeker versnellen. Pallethout is overigens redelijk recht, dus met een vlakbank kun je ook wel uit de voeren. Ik zou in ieder geval een exemplaar kopen, waar reserve messen makkelijk van verkrijgbaar zijn en ook makkelijk geslepen kunnen worden. Bijvoorbeeld Metabo heeft wegwerp messen. Nu kun je één hapje nog wel ontwijken, door over een andere gedeelte te schaven, maar dat is na een keer of drie spijkers raken, ook wel klaar. Als je dan je messen weg moet gooien, schiet het niet zo op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.