Planken in keukeneiland

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
54
41
Wageningen
In ons keukeneiland hebben we een ruimte opengelaten om een aantal planken in te zetten voor kookboeken en dergelijke. De ruimte is 2.3 meter lang en een kleine 30 cm diep.

Ons eerste idee was om hier steigerhout voor te gebruiken, maar de planken die we tot onze beschikking hebben zijn erg krom. Daarom had ik bedacht om hier dezelfde planken voor te gebruiken als op de vloer, lamelparket met eiken toplaag. We kijken twee planken op elkaar, wat een dikte geeft van een kleine 3 cm.

Nu ben ik aan het twijfelen over de bevestiging. Ik wil ze het liefst laten zweven, maar dan is er het risico dat de planken doorzakken. Een andere optie is om de planken blind te bevestigen aan de keukenpanelen. Hebben jullie ideeën hoe ik dat het best aan kan pakken?


15890943631656175728940351840080.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
geuren en kleuren . . .
boeken zijn zwaar
een overspanning van 2,3 mt is zowat het 4-voud van de breedte van een keukenmodule van 60 cm
het lamelparket heeft geen kopse kanten, maar wel een messing& groef, dus die zijde zal je af moeten zagen & afwerken
je hebt 30 cm diepte
25 cm volstaat voor boeken
een A4 is 210 mm diep & 297 mm hoog
zelf zou ik uit plaatmateriaal een volledig nieuwe draagstruktuur in een U-vorm maken
die schuif je gewoon in de opening
daardoor verlies je rondom amper 18 mm
aan alle zijden gaten in het 32-mm-systeem, wat toelaat om de hoogte van de dragers te veranderen
de overspanning van 2,3 mt wordt zo een paar keer ondersteund, zodat ze heel wat boeken aankan
en ik zou ze uit hezelfde materiaal als het keukeneiland maken, zodat dat zijn eigenheid bewaart
bevalt het ontwerp niet, dan trek je het er gewoon uit, en kan je vanaf 0 herbeginnen zonder dat er 'schade' aan het keukeneiland is
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
geuren en kleuren . . .
boeken zijn zwaar
een overspanning van 2,3 mt is zowat het 4-voud van de breedte van een keukenmodule van 60 cm
het lamelparket heeft geen kopse kanten, maar wel een messing& groef, dus die zijde zal je af moeten zagen & afwerken
je hebt 30 cm diepte
25 cm volstaat voor boeken
een A4 is 210 mm diep & 297 mm hoog
zelf zou ik uit plaatmateriaal een volledig nieuwe draagstruktuur in een U-vorm maken
die schuif je gewoon in de opening
daardoor verlies je rondom amper 18 mm
aan alle zijden gaten in het 32-mm-systeem, wat toelaat om de hoogte van de dragers te veranderen
de overspanning van 2,3 mt wordt zo een paar keer ondersteund, zodat ze heel wat boeken aankan
en ik zou ze uit hezelfde materiaal als het keukeneiland maken, zodat dat zijn eigenheid bewaart
bevalt het ontwerp niet, dan trek je het er gewoon uit, en kan je vanaf 0 herbeginnen zonder dat er 'schade' aan het keukeneiland is

+ 1. Dit ga je nooit mooi krijgen als je in het nieuwe keukeneiland iets gaat bevestigen. Als het niet goed gaat, bijvoorbeeld omdat je te diep boort.... dan zijn de rapen gaar.
2,3 overspanning moet je minstens drie keer ondersteunen, dus misschien gelijk iets meer maken dan alleen een plank? Voor het optische "doorhangeffect" zou ik al mijn schap korter maken en de boeken wil je ook niet allemaal plat hebben liggen om te voorkomen dat ze omvallen.

Dus zoals ZvH al schreef, concept beter aanpassen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb boekenplanken in een nis gemaakt van ca 2 meter lang. Zwevend opgehangen met aluminium hoeklijnen. Als je toch twee planken opelkaar plakt, frees dan voor je ze opelkaar plakt uit 1 rondom de dikte en de breedte van de hoeklijn zodat deze erin valt. Als je de hoeklijntjes tegen het meubel schroeft, schuif je de plank eromheen en zie je er niks van. Bij ons staan er ordners en boeken op en van doorzakken is geen sprake. (2x18 mm vuren paneel)
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
heb ook boekenplanken in een nis vd muur, heb een doos constructie gemaakt van MDF. gemonteerd met vurenhout constructie in zowel de doos als aan de muur, feitelijk een lat van 30-40 mm aan de muur met daaraan uitsteeksels waar de doos overheen schuift (idem in de doos), en aan de zijkanten van de nis ook lattenplank keuken2.jpg
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
54
41
Wageningen
Bedankt voor alle reacties! Hieronder nog wat vragen nav de reacties. Ik ben momenteel het meest gecharmeerd van de aluminium hoekprofielen, al moet ik daarvoor wel in de keuken boren.

zelf zou ik uit plaatmateriaal een volledig nieuwe draagstruktuur in een U-vorm maken
die schuif je gewoon in de opening
daardoor verlies je rondom amper 18 mm

Ik snap nog niet helemaal hoe je ondersteruning van de planken langs de achterkant hebt bedacht, of bedoel je daar ook een nieuw paneel waarin de ondersteuning geboord kan worden?

Ik heb boekenplanken in een nis gemaakt van ca 2 meter lang. Zwevend opgehangen met aluminium hoeklijnen. Als je toch twee planken opelkaar plakt, frees dan voor je ze opelkaar plakt uit 1 rondom de dikte en de breedte van de hoeklijn zodat deze erin valt. Als je de hoeklijntjes tegen het meubel schroeft, schuif je de plank eromheen en zie je er niks van. Bij ons staan er ordners en boeken op en van doorzakken is geen sprake. (2x18 mm vuren paneel)

Dit was ook één van mijn ideeën. Klopt het dat ze aan de onderkant zullen uitsteken, maar dat dat niet zichtbaar is door de planken? Biedt een relatief smalle hoeklijn genoeg ondersteuning in het midden van de plank?


heb ook boekenplanken in een nis vd muur, heb een doos constructie gemaakt van MDF. gemonteerd met vurenhout constructie in zowel de doos als aan de muur, feitelijk een lat van 30-40 mm aan de muur met daaraan uitsteeksels waar de doos overheen schuift (idem in de doos), en aan de zijkanten van de nis ook lattenBekijk bijlage 85998

Dit ziet er erg strak uitgewerkt uit. Staat de doos op het aanrecht aan de onderkant?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
1589281766991.png

inderdaad, ook aan de achterkant een nieuw paneel
dat vormt samen met de nieuwe linker- & rechterkant dan een U
in alle panelen boor je op dezelfde hoogte gaten voor schabdragers
de draagplanken worden dan toch minstens aan de achterkant ondersteund
het kan nog steviger door de breedte van 230 cm op te delen, waardoor de draagplanken geen 230 cm overspannen
ofwel zet je vaste tussenwanden tegen de achterwand
ofwel maak je modules die in totaal 230 cm breed zijn, maar los van mekaar staan
dit alles kan je gewoon in de nis van het eiland schuiven zonder het aan het eiland vast te maken
heb je nadien een beter/ander idee, dan trek je dit er gewoon uit zonder het eiland beschadigd te hebben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.