Plank verticaal door van dikte bank

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Ollah,

Is een een vuistregel voor de maximale hoogte vs breedte om een lat verticaal door de van dikte bank te voeren?

Ik heb een aantal ~90mm x 29mm stukken Essen die ik allemaal op gelijke hoogte wil africhten.

Het voelt niet heel instabiel maar vroeg me af of er vuistregels voor zijn.

Safety first! :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ollah,

Is een een vuistregel voor de maximale hoogte vs breedte om een lat verticaal door de van dikte bank te voeren?

Ik heb een aantal ~90mm x 29mm stukken Essen die ik allemaal op gelijke hoogte wil africhten.

Het voelt niet heel instabiel maar vroeg me af of er vuistregels voor zijn.

Safety first! :)
vlakken aan een kant en vervolgens over de zaagtafel is de manier om parallelle kanten te krijgen.
 
J

j1eke

Guest
Denk dat het wel moet kunnen inderdaad, met die afmetingen. Maar als het niet goed gaat is dat plankje niet meer bruikbaar. Gevaarlijk is het niet, al moet je misschien niet direct in het schootsveld gaan staan. Naast aan elkaar koppelen zou je er eventueel ook gewoon meerdere tegelijk door kunnen gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Denk dat het wel moet kunnen inderdaad, met die afmetingen. Maar als het niet goed gaat is dat plankje niet meer bruikbaar. Gevaarlijk is het niet, al moet je misschien niet direct in het schootsveld gaan staan. Naast aan elkaar koppelen zou je er eventueel ook gewoon meerdere tegelijk door kunnen gooien.
Je kunt meestal niet meer dan twee planken tegelijk erdoor drukken, omdat een gering hoogteverschil al genoeg kan zijn om eentje te laten 'hangen' en dat is niet alleen frustrerend maar kan ook problemen opleveren als die hanger opzij valt of zo.
 
J

j1eke

Guest
Je kunt meestal niet meer dan twee planken tegelijk erdoor drukken, omdat een gering hoogteverschil al genoeg kan zijn om eentje te laten 'hangen' en dat is niet alleen frustrerend maar kan ook problemen opleveren als die hanger opzij valt of zo.
Ik nam aan dat ze eerst gezaagd waren en nu alleen nog even netjes gemaakt moesten worden, dat is voor mij ook vaak de volgorde namelijk.
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
vlakken aan een kant en vervolgens over de zaagtafel is de manier om parallelle kanten te krijgen.
Dat had ook mijn voorkeur maar ik heb nog geen zaagtafel.
Heb twee schaaldelen met de invalzaag in ~90mm repen gezaagd en wil die nu gelijke hoogtes geven om verder te verwerken.
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Op een beetje normale vandikte mag een plank van 29mm geen enkel probleem opleveren…. Wel met een vlakke kant natuurlijk :).

En hoezo voelt het onstabiel? Zodra de rol ‘m grijpt zal er geen beweging meer in te krijgen zijn.
Het ging er om dat hij op de 29mm zijde "staat" en dan 90mm hoog is. Ik wilde gewoon even checken of er vuistregels voor zijn en wat men dan aanhoudt als maximale hoogte bij een breedte van 29mm sta vlak.
Ps. Het voelt niet instabiel ofzo, sorry voor de verwarring!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het ging er om dat hij op de 29mm zijde "staat" en dan 90mm hoog is.
de normale volgorde is
1) 1 brede zijde vlakken
2) 1 smalle zijde vlakken waarbij de gevlakte brede zijde tegen de in 90° op de vlakbank geplaatste geleider gehouden wordt
3) 2de smalle zijde door de vandikte, waarbij de eerder gevlakte smalle zijde over de vandiktetafel glijdt
3) 2de brede zijde vlakken, waarbij de eerder gevlakte brede zijde over de vandiktetafel glijdt
Ik wilde gewoon even checken of er vuistregels voor zijn en wat men dan aanhoudt als maximale hoogte bij een breedte van 29mm sta vlak.
er is geen wiskundige verhouding tussen de zijden
een dikte van 29 mm is comfortabel
zeker bij een breedte van 90 mm
je zal proefondervindelijk op de grens van de verhouding tussen dikte en breedte stoten
wanneer een 'staande' plank kantelt, kan je er klemmen op zetten, zoals @Bert Vanderveen tipt
in zo'n situatie + wanneer ik lengte over heb, draai ik vooraan + achteraan schroeven door een pak planken, die vooraf aan 3 zijden gevlakt en gevandikt zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het ging er om dat hij op de 29mm zijde "staat" en dan 90mm hoog is. Ik wilde gewoon even checken of er vuistregels voor zijn en wat men dan aanhoudt als maximale hoogte bij een breedte van 29mm sta vlak.
Ps. Het voelt niet instabiel ofzo, sorry voor de verwarring!
En dan is er nog steeds 29mm contact met de onderkant en de rollers. Dus met een vlakke kant is dat geen enkel probleem. Maar je moet er natuurlijk geen ruwe planken instoppen…. als 1 kant scheef is dan zal je plank wat kracht die richting krijgen.

Maar echt een garantie op mooie 90graden hoeken krijg je zo ook niet natuurlijk. Klinkt allemaal een beetje als nogal grof werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
90*30 mag geen probleem zijn.

als het echt smal wordt kan je beter een houten gelijder door de vandiktbank steken waar je het hout tussendoor haalt.
dan kan het hout niet kantelen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
je neemt twee balkjes die een cm minder hoog zijn dan je plak.
zet er een dwarshout op zoudat de balkjes net een mm verder uit elkaar staan dan de dikte van je plank.

zet het geheel in je van diktebank en haal je planken er tussen door
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.