Plank onder schuin dak afschuinen

Hout&Nieuw

Nieuw lid
7 okt 2025
2
0
Nederland
Ik heb een horizontale plan onder een schuin dak.

Aan de muur is de hoek van de plank 90 graden

Aan de kant van het schuine plafond (rechts als je er met je neus naar toe staat) moet deze schuin afgezaagd worden om gelijk te lopen met het dak.

Ik heb met een digitale hoek meter de hoe van het dak gemeten. 36 graden.

In mijn beleving moet er hoek van de plank dan 54 graden worden

Ik heb een TS55 als invalzaag, maar die gaat maar tot 47 grade dus moet de tegengestelde hoek gebruiken. Hier gaat het mis.

Hoe zaag ik met mijn TS 55 een hoek van 54 aan de bovenkant van mijn plank?

Ik heb nu de onderkant plank boven, zaag op 36, en dan zaag richting zodat lange zijde onder is.

Alleen dan sluit de plank horizontaal niet goed aan, verticaal zou het wel gaan.

Het lijkt alsof ik 2x hoek van 36 zaag, weet dat dat niet kan maar kom er niet uit

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.791
1.145
71
Veldhoven
Als de plank niet te lang is, en je hebt niemand met een tafelzaag
in de buurt, dan zou ik het schaven, al dan niet met een provisorische geleidemal.
Ook hier is het weer nuttig om je woonplaats of regio aan te geven. Wie weet woont er een hulpvaardig lid in je buurt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.666
2.777
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb met een digitale hoek meter de hoe van het dak gemeten. 36 graden.
In mijn beleving moet er hoek van de plank dan 54 graden worden
Ik heb een TS55 als invalzaag, maar die gaat maar tot 47 grade dus moet de tegengestelde hoek gebruiken. Hier gaat het mis.
ik vermoed dat de hoek die moet blijven staan 36° is, waarvoor je de zaag op 54° zou moeten zetten
de meeste hand- of stationaire zagen gaan slechts tot 45° of een klein tikkeltje meer
om 36° op de plank over te houden, duwt men de plank in vertikale stand over de zaag
met een stationaire zaag lukt dat aardig
met een handzaag is het glijvak is het steunoppervlak te klein
tenzij je de plant met haar lange kant tegen de zijkant van een tafel klemt, en de smalle kant gelijk komt met het vlak van de tafel
zelf kan ik de plank met mijn spilfrees zagen, die van 0 tot 45° kantelt

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
80
37
Hillegom
Kan jij niet een offerplank (bv 6mm mdf) boven op de te zagen plank gebruiken, daarop zet jij een latje/balkje als aanslag onder de goede hoek en de juiste afstand vast, jij hebt steunvlak genoeg en jij zaagt langs de aanslag met een gewone cirkelzaag (of een handzaag?). Aan de andere kant van de zaagsnede leg jij ook een stuk plank van de juiste dikte ter ondersteuning zodat alles stabiel ligt, desnoods met dubbelzijdig plankband fixieren.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.525
3.858
Plank rechtop zetten en er een hoek van afvalplaat tegen aan klemmen. Dan kan je gewoon 36 graden met je liniaal zagen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.092
661
‘s-Hertogenbosch
Gewoon haaks zagen en aan de bovenkant een kleine afschuining aanbrengen zodat het aansluit. Onderkant een vellingkant eraan van 4 mm.
De naad tekent toch. Wil je dit precies aan de onderkant scherp laten doorlopen moet de schuine kant waartegen je aansluit perfect parallel lopen met je balklaag.( ervaring leert dat er altijd wel iets in zit.)
Wil je het toch proberen om het scherp te maken dan eerst op breedte, de plank daarna op z’n kant, een balk ertegenaan klemmen of schroeven ( tacker mag ook)
en dan met een handcirkelzaag op schuinte zagen (36 graden), of met de invalzaag op de lineaal.

Succes john

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.