Plank maken boven wc-reservoir... massief of MDF eronder?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Hoihoi

Voor mijn nieuwe huis heb ik een paar waskomplankjes gemaakt voor de fonteintjes van massief hout. Centimeter of 2.5 dik, en aan de randen opgedikt tot +- 5cm.
Prima mooi, ik had nog wat materiaal liggen dat mij als walnoot verkocht was (maar het niet is volgens diverse mensen waaronder Willempie van hier).
Deze waskomplankjes heb ik gemaakt door een balk in reepjes van 28mm-ish te zagen op de tafelzaag, deze haaks te schaven met de hand en daarna om en om (ivm werking) met domino's te verlijmen. Hierna de boel vlak geschaafd en nog even met een schraapstaal en osmo afgewerkt.

Nu wil ik in dezelfde stijl nog 1 plank maken die boven het wc-reservoir komt, en dan 95x20cm wordt. Hoogte zou 3,5cm zijn. Dat gaat best in de papieren lopen met walnoot, temeer daar ik nu echt walnoot heb gekocht bij Hout exclusief in waddinxveen in plaats van die veel goedkopere leverancier.

Nu zat ik erover te denken om reepjes van 23-24mm te zagen (zodat ik 20mm overhoud na lijmen/schaven etc) en die op een basis van 15mm MDF te verlijmen. De verbinding tussen de reepjes kan ik met domino's doen en daarna is het een kwestie van iets opruwen en gewoon heel goed op het MDF klemmen, toch?
Waarom wil ik dit? Ik denk dat het aardig wat duur hout scheelt. De onderkant komt nooit in zicht.

Wat plaatjes:


De plankjes voor het opdikken en uitfrezen van het gat voor de waskom:
full


De wc waar het gaat komen:

full


full
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Volgens mij gaat vanuit het reservoir altijd vocht verdampen en dat zal dan in de MDF trekken.
Waarom zou je opdikken met MDF als je ook het plankje gewoon dunner kunt houden en alleen aan de voorkant 35mm laat zien en evt waar hij op komt te liggen?
Of je legt de plank op de bovenkant van de bak en laat de 35mm mooi aansluiten op de tegels en deze als het waren afdekken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Dan zou ik het opdikken met ander hout dan mdf. Dus massief dat beter tegen vocht kan en goedkoper is.
Check.

Mijn voorstel is watervast verlijmd multiplex als onderlaag. Die aan de onderkant wel lakken of in de was zetten.
Ik zal eens kijken wat ik nog aan mpx heb. De boel gaat sowieso in de osmo, dus de onderkant kan ik dan wel meepakken. Slim idee.

Maar dan kan je toch volstaan met 30mm rand rondom of voor en achter? De ruinte daartussen doe je niets mee.
Ook slim. NIet eens aan gedacht. Dom van me.

Dank mensen, ik ga of de boel hol maken, of inderdaad wat goedkoper hout / reststuk mpx eronder zetten.


Dank je wel :)
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ik heb een vergelijkbare constructie gemaakt (maar dan met essen hout) en er groene (waterwerende) mdf onder gedaan. Is ook de achterwand waar ons toilet aan hangt. En houdt het prima.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
Oh, ik heb dat met een reststuk van de wc plaat gedaan,dat is sws waterwerend. Daarna een plank eiken erop.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Volgens mij gaat vanuit het reservoir altijd vocht verdampen en dat zal dan in de MDF trekken.
Ik weet niet hoe oud dat wc frame is, maar daar verdampt echt geen vocht uit het reservoir.
Ze zijn niet luchtdicht, maar wel zo goed als waterdicht. dwz geen last van verdampend vocht.
Er zitten meestal 2 gaten in voor de positie van de stopkraan. 1 is afgedopt. Die kan je wisselen.
En een beetje vochtigheid kan hout opnemen zonder dat het iets met het hout doet. Luchtvochtigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
gewoon raggels op de ombouw en klaar toch? En anders geimpregneerd spaanplaat of multiplex. Ik zou mij niet druk maken over verdampend vocht etc. de opening in het reservoir zit bij de drukknop dus ventileert de ruimte in.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
daarna om en om (ivm werking) met domino's te verlijmen

Domino,s zijn in mijn ogen niet nodig, alleen lijmen is sterk zat.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Wegens verbouwen niet echt aan toegekomen... mijn excuses aan de mensen die reageerden maar waar ik niet meer op gereageerd heb.

Het is nieuwbouw dus allemaal hartstikke nieuw.
Afgelopen dagen op mijn gemak de boel verder afgemaakt, je merkt dat het hout behoorlijk wil werken. De handschaven zijn fors aan het werk geweest... toch maar eens een nette VVD ergens vandaan halen.

Ik heb uiteindelijk latjes van +- 24mm gezaagd en dat op een dikke (18mm) plaat van groen MDF verlijmd. De latjes die aan de voorzijde zitten waren ook 24mm, maar dat vond ik de lomp. Uiteindelijk na verlijmen hier nog een mm of 10 vanaf gehaald met de invalzaag. De korte zijkant heeft wat warmloopspoortjes van de zaag, niet zo erg... komt tegen de muur.
Dat groene MDF had ik nog liggen in een redelijk handig formaat, zit geen heel diepe reden achter.

Ik heb eerst de houtjes haaks geschaafd en daarna kops verlijmd. Met vuren werkt dit prima, maar dit hout is zo dicht en spiegelglad na het verzagen dat het ellendig kops lijmt. Met korrel 60 licht opschuren hielp wel wat, maar het bleef behelpen, ook omdat de temperaturen in mijn schuur echt laag liggen (lijm droogt niet heel lekker).


IMG_20230226_231642.jpgIMG_20230226_231629.jpgIMG_20230226_231653.jpg



De lange zijde die aan de gebruikerskant komt ga ik nog even met een 45-graden freesje nalopen. Daarna de boel netjes schuren en in de osmo.


Gebruikte spullen:

Schaven: #7 (veel), #4, blokschaafje
Invalzaag, afkortzaag, tafelzaag, trekzaag
Bovenfrees
Veel klemmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.