Plafondhoge kastdeuren

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Nog een vraag over misschien iets simpel voor de ene maar voor de andere ... :)

De vraag naar kamerhoge kastdeuren is groot.
Kastdeur die over de plint gaat en over de sluit/paslat bovenaan.
Ik vraag me af of jullie de deuren direct mee aanmaken met de corpus en dan tevreden zijn
met bv 10mm speling onder & boven.
Of zijn er ook die de deuren onderaan en bovenaan iets langer laten en dit dan bijzagen terplaatse
en terug meenemen om af te plakken?

Tips, do's , dont's welkom !

Thx
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
geuren en kleuren . . .
de bedoeling is dat de kopse kanten van het corpus afgedekt worden
daarbij laat je de deuren zo veel overliggen als je wilt
het aantal mm's hangt af van de hoogte van de plint + de paslat bovenaan
met 10 mm speling boven & onder bedoel je tov plafond + vloer ?
je moet er zeker voor zorgen dat de deur opent zonder tegen plafond of vloer te schuren
ter plaatse bijzagen + meenemen om af te plakken ?
da's dubbel werk + ter plaatse zagen is niet altijd makkelijk
op een paar mm na zou je toch vooraf de hoogte moeten kunnen meten
niemand zal een paar mm meer of minder boven & onder merken
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
geuren en kleuren . . .
de bedoeling is dat de kopse kanten van het corpus afgedekt worden
daarbij laat je de deuren zo veel overliggen als je wilt
het aantal mm's hangt af van de hoogte van de plint + de paslat bovenaan
met 10 mm speling boven & onder bedoel je tov plafond + vloer ?
je moet er zeker voor zorgen dat de deur opent zonder tegen plafond of vloer te schuren
ter plaatse bijzagen + meenemen om af te plakken ?
da's dubbel werk + ter plaatse zagen is niet altijd makkelijk
op een paar mm na zou je toch vooraf de hoogte moeten kunnen meten
niemand zal een paar mm meer of minder boven & onder merken
Logisch en praktisch. Ik ben een groentje, toch begrijp ik de achterliggende gedachten wel voor deze vraag. Bij het maken van een meubel zorg je dat een stijl of regel altijd een overmaat heeft, zodat je foutjes nog kunt corrigeren. Nu is interieurbouw niet hetzelfde, maar bij spot-on alles opmaat maken blijft er een risico door meetfouten. Je zou terplekke altijd nog met een invalzaag kunnen werken om alles op maat te maken, toch?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik maak nu een kast voor een collega en die wil ook liefst het corpus tot plafond. Helemaal gaat natuurlijk niet, ik maak het nu zo dat er 25mm speling blijft tussen bovenkant kast en plafond. Ook vanwege de mogelijkheid dat het plafond niet helemaal recht loopt. Het bovenste deurtje maak ik 10mm groter dan het corpus zodat er nog 10 à 15mm overblijft. Daarachter kan ik nog een paslat plaatsen, maar ik weet niet of dat nodig zal zijn. Een schaduwrandje hoeft niet storend te zijn.

Aan de onderzijde doe ik het expres niet to de vloer. Ten eerste, de vloer is zelden waterpas dus zal het eruit zien alsof je deur scheef is gezaagd. Ten tweede, in mijn geval zit ik met een hoge plint, naast de kast. Dus als ik het corpus tegen de zijwand plaats (die muur is recht) kan de deur niet open want hij loopt tegen de plint aan.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat het veel hoofdbrekens geeft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
= op het zicht ?
Je zou terplekke altijd nog met een invalzaag kunnen werken om alles op maat te maken, toch?
dat kan zeker
zaag & kant je alles zelf af, dan kan je ter plekke nog bijzagen en afplakken
plak je in je werkhuis af, dan is het mogelijk dat daar bijzagen handiger is
ik ga er van uit dat je de corpussen niet ter plaatse bijzaagt en afplakt
de noodzaak om dat voor de deuren te doen, betwijfel ik
heb je onderaan een plint van 50 mm & bovenaan een paslat van 50 mm, dan is het aantal mm waarmee de deur hoger dan het corpus is, een kwestie van smaak
zelf zou ik de deur onderaan & bovenaan 40 mm over het corpus laten komen, waardoor er telkens nog 10 mm voeg is
een meetfout van 5 mm is veel te noemen
die kan je in die 2 voegen van 10 mm vlot kwijt
ter plaatse afzagen + (nadien) afplakken vind ik onnodig & meer werk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
corpus tot plafond. Helemaal gaat natuurlijk niet
technisch wel
daartoe gebruik ik stelpoten waarmee ik de kast 20 mm omhoog kan draaien
corpus tot 10 mm van het plafond ontwerpen, en na plaatsing 10 mm omhoog draaien
in mijn geval zit ik met een hoge plint, naast de kast. Dus als ik het corpus tegen de zijwand plaats (die muur is recht) kan de deur niet open want hij loopt tegen de plint aan.
je kan het probleem / de oplossing verleggen door aan de plintkant een 2de zijwand te plaatsen
aan de opdrachtgever om de keuze te maken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Hoeveel speling je boven en beneden moet laten hangt af van je vloer. Een recente woning waar de vloer en plafond mooi waterpas zijn of een oude woning met houten vloer en plafond. Bij mij is er een slaapkamer waarde vloer over vier meter 7 cm afloopt. Goed opmeten, waterpas controleren en nauwkeurig werken.
Kasten misschien ook tegen de achterwand bevestigen zodat ze niet naar voren hellen als de deuren of lades open zijn.
En jezelf niet vast zetten door een klus aan te pakken waarvan je weet dat het risico bestaat dat je jezelf in de nesten werkt.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
= op het zicht ?

'spot-on' als in een keer goed, en daardoor niet te corrigeren. Ik heb weinig ervaring en daarom zou ik het waarschijnlijk zo doen. Een stompe deur wordt immers ook ter plekke afgehangen. Maar als ik de berichten zo lees, dan kan het ook anders. Al doende leert men ;)(y)
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Het is inderdaad allemaal tezien hoe nieuw / waterpas de bestaande woning/plafond/vloer is.
Ook een verschil of het deuren zijn in MDF of HPL.

Tof om te lezen wie welke denkpiste heeft hierin.
Het is allemaal makkelijk verkocht maar de uitvoering... :)
Belangrijk voor mij is dat het correct uit te voeren is en dat het resultaat top is.
Het meer tijd kosten is verwaarloosbaar bij bepaalde projecten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.