Plaatsing eiken gevelbekleding: afstand tot muurbalk

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Al ruimn 2 jaar werk ik rustig aan een eiken bijgebouw, het dak is eindelijk afgewerkt en ik begin nu met het plaatsen van de gevelbekleding: eiken tand- en groef planken van 2cm die verticaal tegen een raamwerk geplaats worden.

Ik wil de planken tussen de structuur van de palen, zodat de palen zichtbaar blijven. Ik heb het raamwerk dan ook 3cm dieper geplaats dan de palen, zodat de planken uiteindelijk 1 cm naar achter komen t.o.v. de palen/muurbalken/...

Dan ontstaat er wel het probleem dat er water op de onderste muurbalk kan blijven liggen, en dat de onderste kopse kant van de gevelbekleding mogelijk voor langere tijd nat blijft. Om de muurbalk te beschermen heb ik deze al bekleed met lood die onder het raamwerk doorloopt.

Voor de duidelijkheid even een foto te referentie (niet mijn project, en hier worden het ook gewoon planken tand en groef (met 2mm spatie tussen de 2 planken):
13927StappenBijgebouw.jpg


Nu komt mijn vraag: laat ik de verticale planken rusten op de loodslabben, of laat ik deze er boven zweven, zodat de kopse kant geen water opneemt? En indien zweven, is 1cm voldoende, of kan ik beter 2cm nemen?
 

Ricardo.vdD

Nieuw lid
27 mei 2019
2
0
Zeker ruimte tussen laten. De kleine ruimte tussen het lood en hout geeft anders een capilaire werking, vocht trekt erachter en naar boven. Om de capilaire werking te onderbreken heb je een minimale ruimte nodig van 6mm. Maar omdat je lood omgeklist is, houden wij op het werk minimaal 1 cm aan. Lood wel patineren om vlekken te voorkomen.

Ricardo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.