Plaatmateriaal enkelzijdig bekleden met hardhout

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Is het mogelijk om plaatmateriaal enkelzijdig te bekleden met hardhout?
Plan is om 18mm multiplex te bekleden met ca. 8mm Amerikaans noten.

Mijn vragen: moet je persé dubbelzijdig 'fineren' om kromtrekken te voorkomen?
Wat zouden jullie aanraden als plaatmateriaal? MDF of multiplex?

Alternatief zou ik reeds gefineerd plaatmateriaal willen kopen met bijpassend hardhout als kantenband.
Probleem is dat nergens een website vind waar je zowel het plaatmateriaal als het hardhout kan aanschaffen (amerikaans noten).
Heeft iemand een tip?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.169
550
Moordrecht
Met stabiel. Materiaal zou dat gewoon moeten kunnen, het wordt ook wel gedaan. Laatste filmpje van Bourbon Moth laat dat ook zien..
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Is het mogelijk om plaatmateriaal enkelzijdig te bekleden met hardhout?
Plan is om 18mm multiplex te bekleden met ca. 8mm Amerikaans noten.

Mijn vragen: moet je persé dubbelzijdig 'fineren' om kromtrekken te voorkomen?
Wat zouden jullie aanraden als plaatmateriaal? MDF of multiplex?

Alternatief zou ik reeds gefineerd plaatmateriaal willen kopen met bijpassend hardhout als kantenband.
Probleem is dat nergens een website vind waar je zowel het plaatmateriaal als het hardhout kan aanschaffen (amerikaans noten).
Heeft iemand een tip?
Heb je al weleens gekeken bij de arnhemse fijnhouthandel? Die hebben ook gewoon plaatmateriaal met notenfineer (zag ik laatst op hun facebook voorbij komen). Misschien hun een berichtje sturen of bellen. Wellicht hebben zij wel wat liggen voor je. Het zal niet goedkoop zijn denk ik maar uit ervaring weet ik dat dit soort zaken zelf maken niet altijd goedkoper is.

mvg, BoyS
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.806
966
Leeuwarden
In vroegere topics werd dit algemeen gezien als een recept voor kromtrekken, dus dubbelzijdig beplakken is mijn advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.832
773
Enschede, Twente
Ik heb lang gelden (drie jaar…) stroken eiken van ik meen rond de 5 mm dik op één kant van een binnendeur gelijmd (tafelblad voor op een buizen onderstel). Eiken rand rondom, eiken in de olie, achterkant stevig in de lak gezet. Is nog steeds zo vlak als bij het maken.
Binnendeur is dus een vrij lichte plaat van twee schillen van een soort voorgrond mdf op een kartonnen honingraat, koop je k+k bij de groothandel of bouwmarkt. Het geheim is natuurlijk de honingraat - dat is de ultieme 'tension box'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.628
1.147
Fryslân
In een Draadje van mij kan je zien dat ik mdf heb bekleed met 3mm dik eiken. Enkelzijdig is niet aan te raden. Bij mij trokken de deuren bij 1 kant beplakken krom. Toen in de andere kant ook deed, trokken ze weer recht.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.836
398
39
Enkhuizen
Hier populieren plex 12mm bekleed met 3mm eiken fineer.
Verlijmd met witte hout lijm.
Achterkant gelakt.
Geen spoor van kromtrekken
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.