Plaat in voordeur verzinken

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Ik moet een ~6x6cm ankerplaat zo'n 3mm in mijn voordeur verzinken. Welke tool kan ik daarvoor het best gebruiken? En iemand nog tips deze klus goed uit te voeren?


IMG_0740.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Kun je iets duidelijker je vraag omschrijven? Hoe ziet die ankerplaat er uit? Hoe wil je hem in de deur laten vallen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je alleen een beitel hebt, is het een kwestie van de omtrek inhakken en dan het binnenvlak opschonen. Je kan het plaatje als maat gebruiken. Als de deur van multiplex is kan je vaak een laag volgen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
En bij paul sellers kun je een YT ophalen om met alleen een beitel een grondschaaf te maken. Moet lukken!
Je hebt echt niet veel gereedschap nodig. Als het maar scherp is!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
en anders zoek je iemand op het forum die bij jou in de buurt woont
met een kleine bovenfrees en een scherpe beitel is dit werk van 15min
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Een scherpe beitel is inderdaad voldoende!

Leg het plaatje op z'n plek en teken de contour af, of beter nog, snij de contour met een dun mes (Stanleymes). Dat heeft een strakke rand om de beitel in te zetten.

Begin met de beitel dwars op de houtnerf en blijf 1-2 mm van de lijnen vandaan. Werk in banen in de richting van de nerf: goede klap op de beitel zodat die ongeveer op diepte is, 3-4 mm opschuiven met de beitel, herhalen totdat je aan de andere kant bent. Meerdere banen naast elkaar totdat de hele contour uitgehakt is.
Vervolgens met de schuine kant van de beitel de houtsnippers eruit halen. Waar nodig nog wat hout verwijderen op dezelfde manier, voorzichtig dat de beitel niet ineens in het hout hapt.
Als laatste, met de beitel in de snede de contour strak afsteken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Iets ruimer aftekenen en uithakken met hamer en beitel , er komt toch een oplegslot overheen .
Als je het wat groter maakt kun je de plaat en de rim-cilinder iets verschuiven .
De lip van de rim-cilinder moet precies in het slot passen , anders draait het slot zwaar .

Succes Willem
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik vraag me af moet je het ding wel inhakken? Voor mij is het lang geleden dat ik een lips 1753 of 1754 heb geplaatst en er is wel wat veranderd in die tijd voor wat betreft de SKG. Als er ruimte is in het slot is er geen noodzaak om hem in te frezen. Scheelt veel werk/tijd voor de prof.
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Ik vraag me af moet je het ding wel inhakken? Voor mij is het lang geleden dat ik een lips 1753 of 1754 heb geplaatst en er is wel wat veranderd in die tijd voor wat betreft de SKG. Als er ruimte is in het slot is er geen noodzaak om hem in te frezen. Scheelt veel werk/tijd voor de prof.

Dank voor de waardevolle tips. Ik laat mijn beitel eerst slijpen om deze klus te klaren. Er lijkt inderdaad voldoende ruimte te zijn in het slot om de plaat niet in te hoeven frezen, echter vrees ik dat dan de bijgeleverde bouten net niet lang genoeg zijn. Er is op dit moment overigens al een ouder type 1753/1754 gemonteerd.
Als de klus geklaard is zal ik een foto posten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dit is een klusje van hooguit 10 minuten. Dat is inclusief het boren van de gaten en het uitmeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.