Plaat haaks maken m.b.v. bovenfrees (vraag)

Shibby41

Nieuw lid
3 jan 2023
3
0
Tilburg
Hallo, ik heb een hulpstuk gemaakt om een plaat haakste maken. Eerst heb ik dit stuk multiplex door mijn zaagtafel gehaald om er zeker van te zijn dat de lange zijden evenwijdig zijn. Vervolgens heb ik mijn mal gebruikt om mijn frees te geleiden en de kopse kant haaks te maken t.o.v. de lange zijden.

Als ik de rechter bovenhoek controleer met mijn winkelhaak zie ik dat de hoek inderdaad 90 graden is. Toen ik echter de linkerbovenhoek controleerde, was dat iets minder dan 90 graden. Ik heb de winkelhaak zelf gecontroleerd, deze is zeer nauwkeurig. (de truuk met een lijn trekken, winkelhaak omdraaien en nog een lijn trekken, deze komen op exact dezelfde plek).

Ik heb ook de breedte van de plaat gemeten, aan de uiteinden en een paar punten in het midden. Alle metingen zijn gelijk, voor zover ik kan zien zijn de lange zijden evenwijdig. Alle kanten zijn ook recht gezaagd, d.w.z. er zit geen kromming in. Heeft iemand een idee waarom de bovenkant maar aan één kant haaks is?
 

Bijlagen

  • o4uz2jwvmz5b1.jpg
    o4uz2jwvmz5b1.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 47

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.010
824
Omgeving Leiden
Als je een parallelogram hebt gezaagd dan zijn de zijden twee aan twee wel parallel maar de zijden zijn dan niet haaks. AB en DC zijn wel even lang en AD en BC ook.
Om te bepalen of een plaat ' haaks' is moet je de diagonalen AC en DB meten. Die zijn exact even lang wanneer de zijden haaks op elkaar staan

1686772408591.png
Je kan ook controleren op haaksheid met de 3 4 5 steek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1 met @thomasz
zo'n hulpstuk in de vorm van een T is handig
tegelijkertijd verleidelijk
eigenlijk niet 100 % betrouwbaar
laat het mij een starter noemen
van zodra er een vuiltje tussen de kop en het werkstuk zit, vergroot het lange been de afwijking
hoe breder het werkstuk, hoe meer
controleer met de winkelhaak beide kanten van het been vooraleer je aan het bewerken slaat
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Je kan hier zelf achterkomen. Hier wat testen:
- Hoe flexibel is de mal
- Mal aan overkant vastgeklemd
- Zijn de lange zijdes echt parallel
- Is de zijkant recht (van de mal en werkstuk na frezen)
- Gelijke druk en afname tijdens het frezen
Grote kans dat dit past binnen de normale toleranties van hout. Bepaal ook de (reële) tolerantie van je project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.