Pijpmaken - Sandblasted Reverse Calabash Wasp

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Een hele mond vol is het "sandblasted reverse calabash wasp", maar 't is een accurate omschrijving van mijn meest recente pijp.

Klassieke Calabash - of kalebas in het Nederlands - pijpen worden gemaakt van een kalebasvrucht. Het bekendste voorbeeld is wel de "Sherlock Holmes pijp" (al rookte Sherlock in de boeken eigenlijk een klein pijpje, maar goed, da's een ander verhaal).
De unieke eigenschap van deze pijpen is dat er onder de meerschuimen tabakskamer, een grote lege holte in de kalebasvrucht zit, waar de rook kan afkoelen.

Enkele jaren terug kwam een pijpmaker op het idee om zo'n kamer te introduceren in zijn pijpen, maar dan aan de kant van het mondstuk, niet aan de ketel. Het concept "Reverse Calabash" was geboren.

Af en toe maak ik er ook eentje, zo'n reverse calabash. Dit model heet een "Wasp", en deze is gebaseerd op een pijp gemaakt in Roemenië door Rolando Negoita. Eén van mijn trouwe klanten had hem gezien, en wilde een gelijkaardige pijp, maar dan in zwarte gezandstraalde afwerking met een ivoorwit mondstuk, net zoals de vorige 3 pijpen die ik voor hem maakte.

Zo gezegd, zo gedaan:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.