Pigmentpoeder

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Heb vandaag een mooi fietstochtje gemaakt, een op en neer naar de Zaanse Schans en via Wormer weer terug, prachtig weer, mooie mist in de weilanden!

Bij verfmolen de Kat heb ik twee potjes pigmentpoeder gekocht (€3 per stuk, geen geld en was toch nieuwsgierig) maar tot nu toe heb ik alleen maar gebruik gemaakt van voorgemengde beits op oliebasis (Duller & Co Amsterdam) en stains van Stewmac. Nu is het voor mij sowieso allemaal één groot experiment en gewoon een beetje spelen, maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met kleurpoedertjes, of een idee hebben hoe je het verwerkt?
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Bedankt Joop! Helaas staat er onder het kopje pigmenten precies dezelfde tekst als op de website van De Kat, weinig echt praktische informatie :-(
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gewoon lekker experimenteren: lijnolie, terpentijn, vulmiddel en kleur (pigment) Op internet zijn voldoende recepten te vinden. De kleuren van verf met natuurlijke pigmenten zijn vaak erg mooi, het is de moeite waard om er mee te rommelen.

Groet, Rob.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ben er toevallig pas ook naar op zoek geweest omdat ik m'n Anarkissie met caseïneverf wil verven. Rob geeft het al aan: wat je nodig hebt is kleur, bindmiddel, vuller en een drager. Vooral de verhouding pigment/caseïne(bindmiddel) kon ik nergens vinden, of hoeveel je dan nodig hebt voor een dekkend effect. Wat ik als Google trefwoorden gebruikte: 'ratio of pigment to binder casein', en dan vind je onder andere onderstaande links:

http://www.networkearth.org/naturalbuilding/paints.html
http://www.sinopia.com/-Casein-Milk-Paint-Recipe_c_41.html
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Bedankt voor die links! Zal ze binnenkort wat beter doorlezen. Ik zie bij die eerste staan dat lijnzaadolie ook als bindmiddel gebruikt kan worden, heb nog een fles gekookte lijnzaad staan dus daar ga ik denk ik als eerste mee spelen. Heb gemerkt dat het pigment goed mengt met wax van Auro! Zoals verwacht dringt het in tegenstelling tot een vloeibaare beits niet zo diep door in het hout, meer in de porieën.. Misschien leuk om te proberen op een poreuze soort zoals essen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Art, is caseïne verf een variatie op de "milk paint" die Christopher Schwarz op zijn kissie gebruikt?
Daar zijn in ieder geval genoeg recepten van te vinden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, variant. Caseïne is het bindmiddel in milk paint. Het recept dient om de bederfelijke bestanddelen uit de melk te halen. Maar je kan het dus ook gezuiverd kopen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er vanmiddag even een testje mee gedaan op een proefplankje. Alle spullen heb ik bij Verfmolen De Kat vandaan. Ik heb dit recept gebruikt met 4 delen Engels Rood. Voor het opbrengen heb ik het nog verdund met wat water. Ik moet zeggen: het smeert lekker, het verwerkt makkelijk.

Na het drogen heb ik een deel van het plankje ingesmeerd met bijenwas, een ander deel met gekookte lijnolie. De lijnolie geeft net even een wat mooiere glans, dus dat is wat ik uiteindelijk ook wil gaan gebruiken. Resultaten:

photo 3.jpg

photo 4.jpg

Ik weet in elk geval zeker dat ik m'n Anarkissie straks niet kwijt ga raken tussen al het hout :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.