Piepend geluid bij opstarten zaag SCM minimax lab30

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Hallo,

ik heb zopas een tweedehands SCM minimax lab30 uit 1995 gekocht (een droom die uitkomt).
Ik vermoed dat de schakelaar van de zaag ooit defect is geweest want zo te zien is er een nieuwe schakelaar bijgeplaatst om de zaag te starten.
Wanneer ik de zaag start hoor ik een luid piepend geluid.
Heeft er iemand een idee wat dit is en of dit kwaad kan?

Ik heb hiervan een filmpje gemaakt:


Alvast bedankt!

Sander
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ja, dat is een slippende v-snaar. Maar het is wel minimaal. Dat kan geen kwaad.
Oplossing is of gewoon blijven gebruiken, of v-snaar iets strakker spannen, of nieuwe v-snaar monteren of (maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar schijnt wel te werken) "V-snaar spray" (even googlen) gebruiken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mijn startrite doet hetzelfde. Inderdaad de riem(en). Het kan zijn dat ze door ouderdom iets zijn opgerekt, en daardoor niet meer helemaal strak staan. Of de riem opspannen als dat mogelijk is, of een nieuwe riem.
Maar als ik je filmpje kijk, is het alleen met opstarten. Komt dan ook mede omdat de zaag meteen op volle toeren begint, en daardoor iets slipt. Daarna is het over. Geen zorgen over maken.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Meestal hangt de motor aan de snaar waardoor hij altijd gespannen staat. Kan zijn dat hij zover is versleten dat hij te smal is voor de v groef en dus op de bodem vd v ligt.
v snaar spray werkt goed maar is wel plakzooi en een noodoplossing
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Meestal hangt de motor aan de snaar waardoor hij altijd gespannen staat. Kan zijn dat hij zover is versleten dat hij te smal is voor de v groef en dus op de bodem vd v ligt.
v snaar spray werkt goed maar is wel plakzooi en een noodoplossing

Dan is vervangen eigenlijk wel de beste oplossing..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.