Een opdrachtje voor een goede vriend.
Vandaag moesten er een 3-tal pieken worden gedraaid voor vogelhuisjes uit oregon.
Dit is natuurlijk niet de ideale houtsoort om te draaien, maar de huisjes zijn vervaardigd uit deze houtsoort door mijn vriend.
Oregon is een houtsoort eerste klas om vezels uit te trekken. Snijdend draaien is hier zeker de boodschap.
- Twee hebben een lengte van 250 mm en een diameter van 120 mm
- Eén heeft een lengte van 125 mm en een diameter van 60 mm.
Via een tekening van het huisje heb ik de piek getekend in autocad om de malletjes te maken.
Hier een foto van het vogelhuisje met de piek.

Twee vogelhuisjes hebben een afmeting van 750 mm en één 375 mm met de piek inbegrepen.
Hier het eindresultaat.

Wat sfeerbeelden tijdens het draaien.
Malletjes maken

Het hout werd door mijn vriend geleverd.
De diagonalen opzetten om het middelpunt te bepalen.

Met een passer grof de grootste buitendiameter optekenen van de piek.

Hoeken wat afschuinen met de vlakschaafmachine.

Via mijn kleinere draaibank werd het werkstuk ruw rond gedraaid en aan één kant een rond gedeelte aangedraaid om met de klauwkop het werkstuk vast te nemen.

Via mijn grotere draaibank werden de stukken op vorm gedraaid, maar het werkstuk eerst opspannen in de klauwkop en het rechtse centerpunt.

De bijzonderste afmetingen opzetten.

Vandaag moesten er een 3-tal pieken worden gedraaid voor vogelhuisjes uit oregon.
Dit is natuurlijk niet de ideale houtsoort om te draaien, maar de huisjes zijn vervaardigd uit deze houtsoort door mijn vriend.
Oregon is een houtsoort eerste klas om vezels uit te trekken. Snijdend draaien is hier zeker de boodschap.
- Twee hebben een lengte van 250 mm en een diameter van 120 mm
- Eén heeft een lengte van 125 mm en een diameter van 60 mm.
Via een tekening van het huisje heb ik de piek getekend in autocad om de malletjes te maken.
Hier een foto van het vogelhuisje met de piek.

Twee vogelhuisjes hebben een afmeting van 750 mm en één 375 mm met de piek inbegrepen.
Hier het eindresultaat.

Wat sfeerbeelden tijdens het draaien.
Malletjes maken

Het hout werd door mijn vriend geleverd.
De diagonalen opzetten om het middelpunt te bepalen.

Met een passer grof de grootste buitendiameter optekenen van de piek.

Hoeken wat afschuinen met de vlakschaafmachine.

Via mijn kleinere draaibank werd het werkstuk ruw rond gedraaid en aan één kant een rond gedeelte aangedraaid om met de klauwkop het werkstuk vast te nemen.

Via mijn grotere draaibank werden de stukken op vorm gedraaid, maar het werkstuk eerst opspannen in de klauwkop en het rechtse centerpunt.

De bijzonderste afmetingen opzetten.