Pergola

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goedeavond,

Een vriend heeft een nieuw huis gekocht en heeft erg veel inval van zon 's avonds. Daarom wil hij mij een simpele paal met dwarsbalk laten plaatsen waaraan een schaduwdoek bevestigd kan worden zodat er meer schaduw gecreëerd wordt. Zie bijgevoegde foto voor een voorbeeld van hoe de houten constructie moet gaan worden. Op de foto is het voor een schommel gebruikt maar dat is in principe niet de bedoeling bij dit project. De constructie wordt gemaakt uit eiken 20 x 20 balken.

Nu heb ik een paar vragen hierover:

- Hoe kunnen we het beste bevestigen aan de muur? Op de foto is het een blinde bevestiging wat erg mooi is maar dit vindt die vriend niet nodig. Dus het idee is om een muurplaat te pakken zoals Pergola Muurbevestiging Zwart Gecoat voor 20 x 20 cm balken Waar ik benieuwd naar ben is of dit voldoende de beweging uit de constructie haalt omdat de balk maar op 1 plaats aan de muur bevestigd zit. Natuurlijk heeft het eiken flink wat gewicht maar ik wil voorkomen dat de constructie straks nog kan bewegen bij een stevige wind. Anderzijds zou een bevestiging zoals op de foto ook kunnen maar ik heb geen idee waar ik zoiets zou kunnen krijgen?
- Verbinding horizontale en verticale balk gaat dmv bijv. Pergola Hoekverbinding 90 graden Zwart voor 12 x 12 cm balken - alleen dan in de 20 x 20 variant. Kan deze tot nu toe overigens niet vinden. Hoop dat die wel bestaan.
- Op welke manier zou ik het beste kunnen verankeren in de grond? De eiken paal ingraven (1/3 totale lengte paal onder het maaiveld) en verduurzamen op de overgang? Of toch een betonpoer en hem daarop monteren?

Hopelijk is er iemand die mij wat inzichten kan geven in hoe ik deze situatie het beste aan kan pakken.

Alvast bedankt.

Groet Niels
 

Bijlagen

  • IMG-20220422-WA0004.jpg
    IMG-20220422-WA0004.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik zou de staander inderdaad ingraven, 80-100cm is genoeg. In onze tuin heb ik RubberSeal (van Bison) gebruikt voor het 'verduurzamen' van het onderste deel (t/m een paar cm boven maaiveld).

Een betonpoer kan wel, dat geeft weinig stabiliteit; daarvoor ben je dan afhankelijk van de bevestiging aan de muur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987 en michielr

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
398
115
Zuidoost Brabant
Je hebt verborgen balkverbinders zoals deze

Echter, als je deze wilt monteren aan een gemetselde buitenmuur dan zul je goed moeten kijken of dat wel kan want schoon metselwerk is hierop niet per se berekend, er komen dan trekkrachten op je metselwerk en je hebt in ieder geval een aantal lagen boven de plaat nodig anders trek je de stenen eruit bij het vastzetten...

Betonpoeren kunnen best, je moet alleen kijken hoe je de balk eraan gaat bevestigen, dit zou eventueel ook weer met een verborgen plaat kunnen
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Je hebt verborgen balkverbinders zoals deze

Echter, als je deze wilt monteren aan een gemetselde buitenmuur dan zul je goed moeten kijken of dat wel kan want schoon metselwerk is hierop niet per se berekend, er komen dan trekkrachten op je metselwerk en je hebt in ieder geval een aantal lagen boven de plaat nodig anders trek je de stenen eruit bij het vastzetten...

Betonpoeren kunnen best, je moet alleen kijken hoe je de balk eraan gaat bevestigen, dit zou eventueel ook weer met een verborgen plaat kunnen
Bedankt voor jullie reacties. Ga ik meenemen en kijken wat we ermee gaan doen!
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
+1
zeker wanneer je de verstelbare voet gebruikt
die geeft geen enkele zijdelingse stijfheid & is hoofdzakelijk bedoeld om de vertikale krachten op te vangen
Bedankt @ZotVanHout ! Dus dan zou ingraven en verduurzamen toch beter zijn? Dan lijkt mij die 80-100cm alleen wat weinig voor een balk die ruim 2.20m boven het maaiveld uitkomt. Stukje dieper moet dan ook geen probleem zijn lijkt me.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Hoe dieper, hoe meer stabiliteit natuurlijk; maar volgens mij is 100cm meer dan genoeg. Je zou er ook nog beton omheen kunnen storten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je zou er ook nog beton omheen kunnen storten.
nogmaals +1
het beton zorgt voor extra tegengewicht bij zijdelingse belasting
zelf zou ik een bekiste betonvoet gieten die boven het maaiveld uitkomt + schuin afloopt
de overgang tussen hout en beton is het zwakke punt
wanneer die overgang onder het maaiveld zit, staat die altijd vochtig
en vocht is de grootste vijand van hout
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Hoe dieper, hoe meer stabiliteit natuurlijk; maar volgens mij is 100cm meer dan genoeg. Je zou er ook nog beton omheen kunnen storten.
Oke duidelijk. Ga gewoon voor het zekere, liever wat dieper dan minder diep. Die 20cm extra graven is dan ook niet zoveel werk.

Heb ik nog een vraag over het maken van een 6mm sleuf in de kopse kant voor de blinde vestigingsplaat. Deze moet +/-125mm diep zijn en dus 6mm breed. Hoe zouden jullie dit doen? Heb geen frees die zo diep kan. Dus dan toch maar met de circkelzaag op de kopse kant? Hoop dat mijn zaag 125mm diep haalt. Tot slot nog tips voor het boren van de gaten in de balk waardoor de bouten moeten komen die blindplaat en balk verbinden? Deze moeten natuurlijk super precies en loodrechts geboord worden anders komen ze niet uit met het gat in de plaat. Heb helaas geen kolomboor staan. Misschien maar eentje kopen :)
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
nogmaals +1
het beton zorgt voor extra tegengewicht bij zijdelingse belasting
zelf zou ik een bekiste betonvoet gieten die boven het maaiveld uitkomt + schuin afloopt
de overgang tussen hout en beton is het zwakke punt
wanneer die overgang onder het maaiveld zit, staat die altijd vochtig
en vocht is de grootste vijand van hout
Bedankt maar weer. Je bedoelt dan de paal wel zeg maar 100cm in de grond ingraven en dan er een koker van beton omheen gieten (bijv. 30x30 bij 20x20 paal zodat er 5cm beton aan elke kant zit)? En dan het beton zo'n 15cm boven het maaiveld laten eindigen en schuin af laten lopen voor afwatering?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Hoop dat mijn zaag 125mm diep haalt.
Dat denk ik niet, tenzij je een hele grote cirkelzaag hebt. De 'normale' cirkelzagen gaan tot 50-60 mm.

Je zou het eerste stukje kunnen inzagen en de rest met een handzaag doen. Omdat je met de draad van het hout meezaagt, gaat dat vrij makkelijk. Daarna uitsteken met een smalle beitel.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Dat denk ik niet, tenzij je een hele grote cirkelzaag hebt. De 'normale' cirkelzagen gaan tot 50-60 mm.

Je zou het eerste stukje kunnen inzagen en de rest met een handzaag doen. Omdat je met de draad van het hout meezaagt, gaat dat vrij makkelijk. Daarna uitsteken met een smalle beitel.
Oke top. Even nagekeken en m'n zaag heeft een 235mm blad. Daarmee kom ik er max 85mm in. Dus dan het laatste beetje maar met de handzaag inderdaad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt maar weer. Je bedoelt dan de paal wel zeg maar 100cm in de grond ingraven en dan er een koker van beton omheen gieten (bijv. 30x30 bij 20x20 paal zodat er 5cm beton aan elke kant zit)? En dan het beton zo'n 15cm boven het maaiveld laten eindigen en schuin af laten lopen voor afwatering?
toen de winters nog streng waren, goot men de betonnen grondvesten voor bv serres naar boven toe schuin oplopend
dat vermijdt dat de vorst die omhoog duwde (bevroren grond zet door het vocht dat er in zit, uit)
de grondvesten komen 60 cm diep
je kan bovenaan met 5 cm rond de paal eindigen
naar onderen toe zou ik tot 15 cm gaan
de kop schuin aflopend
bekisten is de beste + mooiste werkwijze
omwille van mogelijk betonrot zou ik er geen ijzer in steken
om eerlijk te zijn: ik heb mij hierover reeds lang ingelezen, maar heb het nog niet toegepast
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.