Pergola staanders zijn +/- 10cm te kort.

Frederik1980

Nieuw lid
9 apr 2021
19
0
Maassluis
Vraagje over een pergola.

Mijn staanders zijn 3 mtr. Maar zijn eigenlijk net +/- 10cm te kort. Deze staan met een paalhouder op een betonnenplaat.

Wat is de beste oplossing om deze op te hogen?20240203_151722.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat moet op de palen gaan komen? Een dak of alleen een ligger?

Het makkelijkste is natuurlijk langere palen halen. Een los blokje er bovenop schroeven is een optie, maar niet iets blijvends.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik zou ook nieuwe palen halen. Als je de bestaande palen gaat verlengen door er een blokje op te zetten, ga je er altijd spijt van hebben...
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Ligt eraan wat erop komt.
eventueel een ligger van 10cm erop en dan kan je er ook zijn.
Maar dat ligt eraan hoe je het bedacht hebt.
 

Frederik1980

Nieuw lid
9 apr 2021
19
0
Maassluis
De voet waar de paal ingaat is 15cm. Daar kan ik een blok bij opzetten. Lijmen en schroeven. Wat ook kan is fundering ophogen met grindtegels die weer lijmen op de betonplaat.

Op de staanders komen ook 15x 15 cm palen die een framenummer vormen als pergola.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dan zou ik een kleine bekisting op de bestaande betonplaat maken, en een paar ijzeren pennen inboren. Hier kan je dan een poer gaan storten, die boven de grond uit komt. Als je hier gelijk een draadeind mee instort, kan je hier de paal op bevestigen.

Want als ik het nu bekijk, komt de paal in de grond? Dan is je paal binnen 6 jaar weggerot.
En op de manier zoals ik beschreef, houd je de paal helemaal boven de grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad zorg dat de paal boven de grond blijft. Dus een betonblokje gieten met 4x draadeind erin en de paalhouder dus bovenop de grond. En dan als het kan een stukje kunststof van 1 cm dik onderin de paalhouder leggen voor je de paal daarin zet. Dan staat de paal ook echt boven de grond (grondcontact = rotten), maar rust die wel op iets stevigs.
Zoals je het nu hebt lijkt het alsof de paalhouder onder de grond komt, dan kan je over een paar jaar alweer opnieuw beginnen.
Geen losse grindtegels erop, ook al lijm/metsel je die vast. Dat gaat op een gegeven moment toch los, en dan staat je pergola ook niet meer vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lars. en jelmer

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Doe alsof dit gepland is en maak er iets mooi van. Zet er een soort van hoedje bovenop. Een blok hout van 20x20x20cm. Hol het 10cm uit en schuif het over de paal. Mooi ornament.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
boor 4 rvs draadeinde in de beton
als de ankerlijm is verhard draai er dan 4 moeren op op hoogte.
zet de schoen er op en vervolgens nog 4 moeren.

als alles is gesteld zet dan kistjes om de schoen en giet de de ruimte tussen het beton en de schoen vol met gietmortel.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
zoals hierboven ook al gezegd zet je deze palen alleen bovengronds. Daarom denk ik zelfs dat de paal te lang is. Een overkapping (neem ik gemakshalve aan) van 3 meter hoogte lijkt me namelijk wat aan de hoge kant.
de tip van @boertje125 werkt uitstekend, maar ik maak me dan wat zorgen over water wat in de schoen kan komen. Er zijn ook verstelbare platen die je aan de onderkant van de paal bevestigd. Visueel wellicht ook wat aantrekkelijker. Instortanker kopen? Instortanker met pen - Morgen in huis voor een kolom max 150. Of even een grotere zoeken als het 200x200 balken zijn.

Heb je een foto van het geheel en een schets van het ontwerp? Met wat afmetingen?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik zou ook gaan voor instortanker met pen, uit link van laatste bericht van Peter.
En wanneer je fundering diep genoeg ligt, wat op de foto’s niet helemaal te zien is zou je zelfs nog een betonpoer op de fundering kunnen zetten.
 

Bijlagen

  • IMG_0440.png
    IMG_0440.png
    366,1 KB · Weergaven: 20

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En wanneer je fundering diep genoeg ligt, wat op de foto’s niet helemaal te zien is zou je zelfs nog een betonpoer op de fundering kunnen zetten.
Een losse poer storten is m.i. steviger. Een voorgestorte poer kan je niet vastzetten op de bestaande betonplaat. Bij een zelfgestorte poer kan je extra ijzer in de bestaande betonplaat boren, zodat je 1 geheel krijgt.
 

Frederik1980

Nieuw lid
9 apr 2021
19
0
Maassluis
Bedankt voor al jullie advies. Ik ga voor het ophogen van de funderingsplaat met betonnen sokkel in het werk ingestort met gietmortel.

De paal behandeling ik met vloeibaarrubber deze voorkomt dat de paal snel doorrot. Zodoende kan ik de paal in de grond zetten en zie ik de voet zelf niet.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Waarom niet een prachtige oplossing bedenken alsof je het van te voren zo bedacht hebt. Even voor je uitgetekend. De driehoek maakt het juist sterk en super stabiel. Oké het is even werk maar dan heb je ook iets unieks. De schoren juist even iets naar achter gezet voor de duidelijkheid.

Pergola te kort.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat rubber sluit het water ook op in de paal. Je kan beter een type instort voet gebruiken, dat in de balk valt. Dan zie je alleen de bevestigingsbouten. Als dan de onderkant van de balk vrij blijft van de grond, dan blijft het spul rot vrij jaren staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: blokjes en Peter Neijts

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Waarom niet een prachtige oplossing bedenken alsof je het van te voren zo bedacht hebt. Even voor je uitgetekend. De driehoek maakt het juist sterk en super stabiel. Oké het is even werk maar dan heb je ook iets unieks. De schoren juist even iets naar achter gezet voor de duidelijkheid.

Bekijk bijlage 140719
Leuk bedacht
Constructief gezien heb ik mn twijfels. Zeker wanneer de ligger uit meerdere delen bestaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.