Ik wil dit voorjaar in mijn achtertuin een pergola-overkapping (met een harmonica-zonnedoek) en daar aansluitend een dubbele schommel met speelhuisje maken. Ik ben momenteel in de ontwerp-fase, maar ben niet van plan om het speelhuisje helemaal uit te ontwerpen. Dit moet een zogenaamd 'wonky' speelhuisje worden, dus geen echte rechte hoeken en dergelijke. Mijn vragen zitten voornamelijk in het pergola/overkapping stuk en in de schommel.
Een overzicht van het ontwerp wat ik tot dusver heb:

Het geheel wordt van Douglas. De staanders en liggers van de pergola hebben een kopmaat van 15x15cm. De pergola 3m breed (vanaf de voorkant gezien) en 2,5m diep. De staanders komen op standaard prefab betonpoeren van 15x15x60cm, met een draadeind zodat het Douglas droog staat van het beton. De liggers liggen 'koud' op de staanders, verbonden met houtdraadbouten van bovenaf door de onderste ligger. De liggers zijn liggen onderling in een hoek door middel van een half-hout verbinding. Deze zal ik ook verbinden met houtdraadbouten. De korbelen voor de pergola hebben ook een kopmaat van 15x15, dit lijkt me in dit geval het mooist.
De schommel-balk heeft een lengte van 2,8m. Hiervan weet ik de kopmaat nog niet, dit is een van mijn vragen.
Ik heb geen idee hoe (of met welke houtverbinding) ik de schommel-balk moet verbinden met het pergola deel.

Het lijkt me het beste dat ik ook een korbeel gebruik bij de schommelbalk, al weet ik niet of dit de veiligheid voor het schommelen ten goede komt.
Aan de kant van het speelhuisje kan ik eventueel een extra balk aan de achterkant van het platform richting de schommelbalk laten lopen.
Mijn vragen vooralsnog:
Een overzicht van het ontwerp wat ik tot dusver heb:

Het geheel wordt van Douglas. De staanders en liggers van de pergola hebben een kopmaat van 15x15cm. De pergola 3m breed (vanaf de voorkant gezien) en 2,5m diep. De staanders komen op standaard prefab betonpoeren van 15x15x60cm, met een draadeind zodat het Douglas droog staat van het beton. De liggers liggen 'koud' op de staanders, verbonden met houtdraadbouten van bovenaf door de onderste ligger. De liggers zijn liggen onderling in een hoek door middel van een half-hout verbinding. Deze zal ik ook verbinden met houtdraadbouten. De korbelen voor de pergola hebben ook een kopmaat van 15x15, dit lijkt me in dit geval het mooist.
De schommel-balk heeft een lengte van 2,8m. Hiervan weet ik de kopmaat nog niet, dit is een van mijn vragen.
Ik heb geen idee hoe (of met welke houtverbinding) ik de schommel-balk moet verbinden met het pergola deel.

Het lijkt me het beste dat ik ook een korbeel gebruik bij de schommelbalk, al weet ik niet of dit de veiligheid voor het schommelen ten goede komt.
Aan de kant van het speelhuisje kan ik eventueel een extra balk aan de achterkant van het platform richting de schommelbalk laten lopen.
Mijn vragen vooralsnog:
- Ik weet dat betonpoeren met een draadeind erg stevig zijn voor funderingen waarbij de belasting van bovenaf is. Maar hoe zit dit als ernaast een dubbele schommel aan vast zit? Zijn de betonpoeren dan ook de juiste fundering voor zoiets als er schommelbewegingen (mogelijk?) aan te pas komen? Of maak ik me zorgen om niks?
- Hoe maak ik in hemelsnaam de schommelbalk zowel constructief als esthetisch vast aan aan de pergola constructie?
- Wat voor kopmaat kan ik het beste gebruiken voor de schommelbalk?
- De afstand vanaf het hart van de schommel tot de rij bomen achterin is bijna 3 meter. Als men expres in de bomen wil springen zal dit vast wel kunnen natuurlijk, maar volgens mij gaat men niet per ongeluk de bomen raken. Toch?
- Ben ik op een andere manier dom bezig?