Pergola 6x3 van douglas

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
16
7
Harlingen
Goedemorgen,

Ik wil een pergola maken van 15x15 Douglas. 6x3 meter en 2,3 doorloop hoogte.
Nu wil ik dit eigenlijks met 4 staanders en schoren bouwen, qua ruimte op terras komt dit het mooist uit.

Kan dit?

Ruud

Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
146
88
Zuid Holland
Als je constructie van zichzelf stabiel en vormvast is kun je dit type poer prima gebruiken. Dit betekent dat je stijve hoekverbinding moet hebben, het makkelijkst is om schoren te gebruiken. Gevoelsmatig zou ik wel een zwaarder model poer nemen.

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
16
7
Harlingen
Als je constructie van zichzelf stabiel en vormvast is kun je dit type poer prima gebruiken. Dit betekent dat je stijve hoekverbinding moet hebben, het makkelijkst is om schoren te gebruiken. Gevoelsmatig zou ik wel een zwaarder model poer nemen.
Zwaarder in de zin van gewicht of qua afmeting?

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
481
131
Deurne
Zwaarder in de zin van gewicht of qua afmeting?
De 'poer' die jij aangeeft is maar 18 x 18 x 10,5 cm dus die gaat niet de grond in?
De andere poeren bij hun zijn wel 50 of 60 cm dus die gaan een cm of 30/40 de grond in...
Bij een pergola zal het risico op verzakken misschien wat minder zijn, maar ik heb er geen verstand van
Ik denk dat veel ook zal afhangen van het type grond in Harlingen (klei?)

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
16
7
Harlingen
De 'poer' die jij aangeeft is maar 18 x 18 x 10,5 cm dus die gaat niet de grond in?
De andere poeren bij hun zijn wel 50 of 60 cm dus die gaan een cm of 30/40 de grond in...
Bij een pergola zal het risico op verzakken misschien wat minder zijn, maar ik heb er geen verstand van
Ik denk dat veel ook zal afhangen van het type grond in Harlingen (klei?)
Het idee was de staanders op de hoeken te voorzien van poeren 15x15x60. De staanders tussenin dus lage welke op de tegel (60*60) komt.

Inmiddels woon ik 25km naar het oosten en daar zitten we op de klei.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.