Penmakers queste. Eerste pen en een vraag

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Mijn penmakers avontuur begint steeds beter te lopen en ik heb mijn eerste volledig handgemaakte pennen klaar.
Een van de dingen waar ik tegenaan loop is de rommel. Ik heb daarom besloten een afzuiging te kopen.

Ik twijfel tussen de volgende
Ik wil deze met een verloop aan de draaibank hangen en een losse slang om mijn werkbank schoon te maken.

Iemand ervaring met deze machines? Ik lees dat ze veel lawaai maken. Een bouwstofzuiger met cycloon kan natuurlijk ook.

Dit was trouwens mijn eerste zelfgemaakte pen. Vol foutjes maar hij werkt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220617-115929_Chrome.jpg
    Screenshot_20220617-115929_Chrome.jpg
    42 KB · Weergaven: 59
  • Screenshot_20220617-115847_Chrome.jpg
    Screenshot_20220617-115847_Chrome.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20220617-115836_Chrome.jpg
    Screenshot_20220617-115836_Chrome.jpg
    45 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20220617-WA0002.jpeg
    IMG-20220617-WA0002.jpeg
    34,9 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Nou om te beginnen zo verkeerd vind ik deze pen niet. Of ik helemaal blij zou zijn met de vorm van het griffstuck (ja ik zit nu even in duitsland) weet ik niet. Ik vind hem er nu zwaar uitzien.
Had je geen probleem om alles in een lijn te krijgen. Met andere woorden dop scheef en dat soort dingen.
Als je draaibank niet helemaal zuiver is kan dat best lastig zijn.
Verder doe ik niet zo moeilijk in mijn schuur. Als alles klaar is zuig ik het op.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja de nib sectie is niet precies wat ik wil. Ik heb een collet chuck en als ik de blank erin heb gezet maak ik hem eerst perfect recht met een barrel trimmer waarvan ik het uitstekende deel heb afgeslepen. Daarna zet ik aan met een centerboor en dan boor ik. Omdat de blank tijdens al het boren op z'n plaats blijft is het perfect recht.

Ja ik wil het ook opzuigen maar heb nu nog niks. Ik dacht dit is misschien een betaalbare combi. Twijfel tussen de 2 hbm machines. Zie het verschil niet behalve dat de ene zakloos is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Alle stof en afzuigers maken lawaai.
Misschien handig als je je budget vermeld.
Als je iets echt goed wil zou ik een Starmix stofzuiger aanbevelen. Maar dat is een andere prijsklasse dan HBM.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik heb een karcher wd 3 gekocht. Ik ruim gewoon af en toe op. Met pennen vliegt het toch niet om je oren. Ik vind de diamond cast blanks ook superfijn werken.
Wellicht ga ik zelf casten en dan op zeker ronde blanks. Snap die vierkante niet echt.
Ik werk nu ook alleen met een schuine beitel van 19mm en een afsteekbeitel. Voor 2 beitels koop ik ook geen duur slijpsysteem. Ik heb wat diamantstenen en daar slijp ik ze op. Ik wil alleen nog een korrel 600 en misschien 1000 erbij.
Zo een heel Off topic verhaal maar het is een heel gepuzzel naar de manier die voor mij het beste werkt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.