Pen in gat verbinding

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Hallo,

Ik ben een beginnend houtbewerker en ga een vraag stellen die voor de ervarenen onder jullie waarschijnlijk peanuts is, maar ik ben zoekende dus hopelijk kunnen jullie helpen.
Ik maak kindertafeltjes en tot nu toe heb ik de poten van de tafeltje en bankjes meestal geschroefd (en gelijmd). Nu wil ik pen in gat verbindingen gaan toepassen, waarbij een horizontaal dwarsbalkje aan beide zijden een pen heeft die beide in een poot van het tafeltje verdwijnt (zie bijgevoegde foto, daar poten daar nog van vuren, maar ga die vanaf nu van beuken maken). De pen moet niet zichtbaar, dus het gat moet niet door en door zijn.

Nu mijn vraag: wat is de meest eenvoudige manier om dit te maken met het gereedschap dat ik beschikbaar heb?
Ik heb een bovenfrees, invalzaag en afkortzaag, kruishout, naast uiteraard handzaag en beitels. Ik wil beitelen zoveel mogelijk vermijden. Ik heb ook geen tafelzaag.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :)
Andere tips voor het maken van makkelijke houtverbindingen uiteraard ook zeer welkom!
 

Bijlagen

  • 78DE4F83-4C47-4ECC-9D25-DD02E3B661B5.jpeg
    78DE4F83-4C47-4ECC-9D25-DD02E3B661B5.jpeg
    110,4 KB · Weergaven: 61

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Wellicht een idee om de naslagwerken erbij te halen. bv. deze: 1615058522085.png
Op internet is ook veel te vinden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
En heb je een boormachine?

Neem aan van wel.
Je schrijft dat de pen niet door mag steken, maar toch geef ik hier een makkelijke manier waarbij de pen wel doorsteekt: n.l. met een forse deuvel van een mm of 20. Delen haaks op elkaar klemmen en met boor van 20mm door de poot in de horizontale balk boren. Deuvel erin lijmen. Na drogen vlak afzagen en klaar.
Indien het echt blind moet, dan kan je ook nog met deuvels werken, maar dat vereist wel nauwkeurig werken.
Dat zijn de makkelijkste manieren.
Anders het gat maken door gaten naast elkaar te boren en de wandjes weg te steken. Pennen maken met de afkortzaag.

Als het productiewerk wordt, dan kan je mallen maken om met de frees te werken. Maar dat is niet de makkelijkste manier. Zie timmer man Koos Link
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
in ruil voor wat apennootjes willen we jou altijd helpen
het gaat dus om onderstaande verbinding
1 pen die in 1 gat gaat
het gat kan je maken door de poot in een mal te klemmen
bovenop die mal zet je de bovenfrees
op de bovenfrees zit een vingerfrees met bovenaan een wieltje, ofwel een kopieerring
in beide gevallen dient de mal als geleider
de pen maak je volgens hetzelfde principe
ht makkelijker is om met een losse pen te werken
je maakt dan in beide delen een gat & daarin komt de losse pen

deuvels volgen dezelfde werkwijze

1615059587892.png
 

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
En heb je een boormachine?

Neem aan van wel.
Je schrijft dat de pen niet door mag steken, maar toch geef ik hier een makkelijke manier waarbij de pen wel doorsteekt: n.l. met een forse deuvel van een mm of 20. Delen haaks op elkaar klemmen en met boor van 20mm door de poot in de horizontale balk boren. Deuvel erin lijmen. Na drogen vlak afzagen en klaar.
Indien het echt blind moet, dan kan je ook nog met deuvels werken, maar dat vereist wel nauwkeurig werken.
Dat zijn de makkelijkste manieren.
Anders het gat maken door gaten naast elkaar te boren en de wandjes weg te steken. Pennen maken met de afkortzaag.

Als het productiewerk wordt, dan kan je mallen maken om met de frees te werken. Maar dat is niet de makkelijkste manier. Zie timmer man Koos Link
Dankjewel voor de reactie. Ik heb zoiets weleens toegepast. Ik heb het toen de 2 delen eerst haaks op elkaar gelijmd en vervolgens de ronde pen (van 1 cm) erin geslagen. Maakt de volgorde nog uit?

Filmpje van Koos kende ik inderdaad. Leek me niet heel makkelijk.
 

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
in ruil voor wat apennootjes willen we jou altijd helpen
het gaat dus om onderstaande verbinding
1 pen die in 1 gat gaat
het gat kan je maken door de poot in een mal te klemmen
bovenop die mal zet je de bovenfrees
op de bovenfrees zit een vingerfrees met bovenaan een wieltje, ofwel een kopieerring
in beide gevallen dient de mal als geleider
de pen maak je volgens hetzelfde principe
ht makkelijker is om met een losse pen te werken
je maakt dan in beide delen een gat & daarin komt de losse pen

deuvels volgen dezelfde werkwijze

Bekijk bijlage 99814
Dankjewel!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Dankjewel voor de reactie. Ik heb zoiets weleens toegepast. Ik heb het toen de 2 delen eerst haaks op elkaar gelijmd en vervolgens de ronde pen (van 1 cm) erin geslagen. Maakt de volgorde nog uit?

Filmpje van Koos kende ik inderdaad. Leek me niet heel makkelijk.
De volgorde die je hebt gevolgd, eerst lijmen dan de pen erin, is het best naar mijn mening.
Andersom, de losse delen haaks op elkaar houden , de pen boren en het hele spul lijmen, kan wel, maar de kans bestaat dat de delen toch verschoven eindigen.

En om door te gaan op eerst lijmen en dan de pen erin, zoals je al eens toepaste:
De delen van lijm voorzien, haaks op elkaar zetten, klem erop en dan op de plaats waar je de deuvel wil boren, een lange schroef om de boel tegen elkaar te trekken. Dan kan de klem er af voor de volgende poot.
Als de lijm droog is, de schroef er uit, het gat opboren en dan de deuvel er in.

Maar je vroeg om een blinde verbinding. Het punt is dan dat je nauwkeurig de twee tegenoverliggende gaten moet boren. Daar zou ik een malletje voor maken,want uitmeten is altijd veel werk en een vergissing is zo gemaakt.
:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en heidivanhout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.