Pen & gat verbinding maken in een groef

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
367
129
Ik was bezig met een klein meubelstuk, waarbij ik voor de haakse verbinding van de zijwand met liggers een combinatie van groef en pen & gat verbindingen wilde gebruiken. Per plank wilde ik 2x een dubbele pen & gat gebruiken, naar een idee van Frank's Workbench":
In zijn ontwerp zijn de pinnen en de tussenruimte ongeveer 10 mm. In mijn ontwerp zijn de pennen 15 mm. en de ruimte er tussen 10 mm., maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.
Waar ik tegenaan loop: ik maak eerst de groef, maar krijg vervolgens de gaten voor de verbinding niet netjes uitgehakt, zonder dat het tussenstukje uitbreekt. De tussenruimte van 10 mm. is vrij fragiel, en vanwege de groef zijn de houtvezels aan één kant niet ondersteund. Ik hak eerst voorzichtig vanaf de groef tot ongeveer halve diepte, dan vanaf de andere kant tot ik net niet doorbreek, en werk dan zoveel mogelijk vanuit de groef verder.

De beitels zijn uiteraard scherp en ik gebruik iepenhout met redelijk fijne nerf. Ik maak deze verbinding in twee richtingen, zogezegd; één plank staat met de nerf mee, de andere haaks op de nerf. Zou dat nog uitmaken? Uiteraard hak ik wel altijd haaks op de groef.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips?
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
367
129
Goede vraag. Ik heb het ook andersom geprobeerd, eerst gaten en dan de groef. Dat was ook niet heel makkelijk om daarna de groef (strak) te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.643
Gebruik je een schietbeitel? Als je die niet hebt, kan je het beste de bulk van het hout weg boren, voordat je gaat steken.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
367
129
Gebruik je een schietbeitel? Als je die niet hebt, kan je het beste de bulk van het hout weg boren, voordat je gaat steken.
Nee, ik gebruik mijn normale 10 mm beitel.
Wat zou in deze het voordeel zijn van een schietbeitel? (Anders dan de algemene voordelen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.643
In mijn ervaring drukt een gewone beitel als je hem voor hakken gebruikt het hout ook zijdelings weg.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
De groef zou ik als eerste maken. Dan in de groef zoals @Jurriaan voorstelt, een stuk hout in de groef klemmen.
Dan zoals @chevy66 oppert, het meeste materiaal voor het gat uitboren.
Vervolgens 0,5 mm voor 0,5 mm het ene gat op maat steken.
Daarna een losse pen maken voor het zojuist gemaakte gat en dat er in doen ter ondersteuning.
Vervolgens gat nummer 2 maken. En niet te fors met de hamer losgaan 🙂
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
367
129
In mijn ervaring drukt een gewone beitel als je hem voor hakken gebruikt het hout ook zijdelings weg.
Dankje. Misschien dan toch een keer tijd voor een mooie schietbeitel.
De groef zou ik als eerste maken. Dan in de groef zoals @Jurriaan voorstelt, een stuk hout in de groef klemmen.
Ik twijfel ook tussen de twee methodes. Waarom zou je de groef eerst maken?
Het idee van de losse pen in combinatie met een plaatje ter ondersteuning vind ik wel slim!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
De groef zou ik het eerste maken, want dan word je niet gehinderd door de gaten.
En je hebt dan niet de kans dat je van het tussenstukje teveel weg steekt of dat het uitbreekt.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Opmerkingen: 1. ik zou voor een breder tussenstuk gaan ; is constructief sterker; 2 ik zou de te maken gaten markeren door met een kleine boor de 4 hoeken te boren. 3 . Ronde pennen een optie??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.