Pay it forward: Gratis (Mini) Lintzaag voor een beginner

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb al maanden een antieke lintzaag in 'restauratie' staan maar de spuiter doet er wat lang over.
Mijn mini lintzaag is echter ook niet krachtig/groot genoeg voor het werk dat ik normaal doe, dus ik heb wat groters opgehaald. Dat maakt de 'mini' nu overbodig en daarom wil ik deze graag wegdoen.

Omdat er zich steeds meer beginnende houtbewerkers op dit forum melden en wij dit met zijn allen steunen, dit aanbod. Voorwaardes zijn dat je écht een beginner bent, _géén handelaar_ en dat je hem komt halen - hij is te zwaar/fragiel voor een pakket. Ik zou uiteraard graag een foto zien van hoe je deze machine een plekje geeft in je werkplaats, ik hoef er verder niks voor terug.

Het betreft een no-name (waarschijnlijk China-made) zaag die ik een tijd terug in de buurt gekocht heb in niet-werkende staat.

20220208_174009.jpg

Achterop een 350w motor, onderop een zware (gegoten metalen) voet, dus hij staat lekker stabiel. Er zijn gaten om hem vast te schroeven als je dat wil. Wat je ziet is de maximale zaaghoogte en die betreft ongeveer 7cm (maar dat wil je niet, daarvoor is de motor echt niet sterk genoeg). Max 3/4 cm is aanbevolen.

20220208_174052.jpg

De reden van het niet-lopen was dat de oppervlakte op de lintwielen was vergaan. Ik heb één wiel voorzien van een rubberen laag (oude binnenband + lijm) en omdat dit erg bewerkelijk was, het onderste wiel met ducttape. Dit bleek net zo goed te werken. Boven- en achterop de wielen voor het stellen van het lint.

20220208_174102.jpg
20220208_174107.jpg

Er zijn kleine metalen pinnen aanwezig welke je kunt stellen voor het klemmen van het zaaglint, in een poging dit stabiel te houden. Dit staat voor nu goed maar je blijft altijd wel een beetje stellen - zeker als je veel kracht op het lint hebt gezet moet je soms opnieuw met de pinnetjes aan de slag.

20220208_174018.jpg

Er is een stofafzuig aansluiting aanwezig (kom ik nu achter :p).

20220208_174028.jpg

Het zaagtafeltje is kantelbaar en voorzien van sleuven - er is echter geen verstek- of langsgeleider aanwezig, die moet je zelf maken. De plastic inleg langs het zaaglint is vervangbaar en ook een beetje uitgelubberd, je kunt eenvoudig iets nieuws maken van een plaatje hout.

20220208_174220.jpg

Er zit een vrij nieuw, scherp zaaglint op. Geen idee van de hoeveelheid TPI, maar hier is een centimeter rolmaat erlangs, dan kun je dat vast zelf uitzoeken.


Er zijn geen defecten, doch één van de twee knoppen waarmee je de deur dichtdoet (de onderste) is dol en kan dus niet vast. Dat is eenvoudig op te lossen maar hindert de werking niet - de bovenste kan wel vast. Al met al is het niet de meeste nauwkeurige zaag, en niet de meest krachtige, en ook niet de mooiste, maar als eerste machine voor een beginnend houtbewerker/draaier zal het vast een hoop plezier geven. Hij is vooral leuk voor iemand die met poppenmeubeltjes en dergelijke aan de slag wil.

Even vergeten te vermelden: Het beestje staat in de nabijheid van Emmen, Drenthe.
 
Laatst bewerkt:

MarnikMakes

Nieuw lid
9 feb 2022
6
3
Dilsen-Stokkem
Hallo

Deze lintzaag ziet er identiek uit als een lintzaag die ik recent tweedehands heb gekocht. Die van mij is een Budget BBS 3501 en ik heb de banden hiervoor hier gevonden. Bandage / Belagband f. d. Bandsägenmaschine Budget BBS 3501, 2 teilig, hochwertig, Bindeglied zwischen Bandsägemaschine u. Sägeband, Ersatz vom Laufrollenbelag Bandsägenbelag Rollenbelag Belag Band | Shopbox24

Op zich een prima machine. Goed gebouwd maar het is inderdaad wel een kleine machine. Toch heel nuttig, zeker voor een beginner.

Marnik
 

Bijlagen

  • IMG_20220204_144751378.jpg
    IMG_20220204_144751378.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Me vader heeft dezelfde alleen dan van het merk Delta.
Kocht voor hem zaaglinten van Powerplus. Kosten weinig en doen het tot zover goed.
Lengte was 1425 als ik me niet vergis.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Me vader heeft dezelfde alleen dan van het merk Delta.
Kocht voor hem zaaglinten van Powerplus. Kosten weinig en doen het tot zover goed.
Lengte was 1425 als ik me niet vergis.
Ik heb ongeveer dezelfde lintzaag. Ik heb de wielen bekleed met een stuk "plastiek" van "lintendeuren" voor diepvriezers. Ook de zaaglinten heb ik vervangen door zaaglinten van Tufsaffs. Zij gaat enorm goed, maar inderdaad klein...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.