paumelles schroeven in kopse kant mdf

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Hi allemaal,

Ik ga binnenkort een niet zo standaard deur maken ;-)
En ik dacht dat jullie me wat advies kunnen geven...
Zelf heb ik immers niet zoveel ervaring met houtbewerking en dit is toch specifiek.

De bedoeling is een dubbele deur te maken, dit als akoestische isolatie.

Maar ik maak me zorgen hoe ik hier veilig kan in schroeven voor de paumelles te bevestigen..

Dit is het plan voor de deurbladen (een gelijkaardige constructie zoals bij de BBC studios):
2 platen mdf van 22mm op elkaar schroeven met daartussen greenglue.
Dit is een visceus product dat zorgt voor demping, geen echte lijm.
Dus ik zal vooral op regelmatige afstand de platen aan elkaar schroeven.
De 2 e plaat zal inspringen aan slotzijde en onderkant/boventkant. Hierdoor kan ik een dubbele dichting voorzien.

Maar ik maak me toch zorgen over schroeven in de kopse kant, zeker aangezien er in de buurt van de naad geschroefd wordt...

Aangezien het deurblad redelijk zwaar zal zijn (zo een 50 à 60 kg) en om de belasting per vijs wat te verdelen ga ik 5 paumelles plaatsen.
Dan wordt elke vijs met zo een 3 kg belast.

Ter hoogte van de paumelles zou ik de platen extra vastvijzen, en eventueel ook nog lijmen (greenglue zelf is niet echt lijm).

Denken jullie dat dit zou moeten lukken om te schoreven in de naad als ik de platen rondom de paumelles extra aan elkaar bevestig?
Of zou ik beter iets anders voorzien voor extra stevigheid?
Vb een houten latje in de kopse kant bevestigen of zo?
Of houten pluggen of zo waar ik dan in kan schroeven?

Alle tips zijn dus meer dan welkom ;-)

Met vriendelijke groeten,
David
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar ik maak me toch zorgen over schroeven in de kopse kant, zeker aangezien er in de buurt van de naad geschroefd wordt...
in mdf schroeven is altijd een risico
ik zou het er op wagen
maar het is mogelijk dat de schroeven de binnennaad openbreken, tenzij je de 2 platen strak verllijmt
breken de paumellen later toch uit, dan kan je van de zijkant minstens 2 cm afzagen & daarin een (best hardhouten) plank lijmen & schroeven
daarin zullen de schroeven van de paumellen wel houden
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon niet doen zo'n zware deur van MDF geschroefd op de kopse kant.

In mjjn optiek is het veel beter om bijvoorbeeld een standaard verkrijgbare akoestische oplossing zoals een sandwich paneel met 2 lagen multiplex en een akoestisch rubber te gebruiken. 2 platen met een beetje flexibele kit ertussen is akoestisch nou niet echt een geweldige oplossing. En ik weet niet wat je wil dempen maar een deur is altijd een lastige.... daar komt het echt aan op massa in combinatie met een luchtdichte afsluiting met bijvoorbeeld rubber strips.

Maar schroef je scharnieren in ieder geval in een houten lat die je tussen de platen lijmt. Of nog beter gebruik andere scharnieren.....
 
Laatst bewerkt:

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
in mdf schroeven is altijd een risico
ik zou het er op wagen
maar het is mogelijk dat de schroeven de binnennaad openbreken, tenzij je de 2 platen strak verllijmt
breken de paumellen later toch uit, dan kan je van de zijkant minstens 2 cm afzagen & daarin een (best hardhouten) plank lijmen & schroeven
daarin zullen de schroeven van de paumellen wel houden

Bedankt! Ik denk dat ik eens 2 stukjes plaat op elkaar ga lijmen+schroeven en eens testen of die wat kracht kunnen verdragen...
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Gewoon niet doen zo'n zware deur van MDF geschroefd op de kopse kant.

In mjjn optiek is het veel beter om bijvoorbeeld een standaard verkrijgbare akoestische oplossing zoals een sandwich paneel met 2 lagen multiplex en een akoestisch rubber te gebruiken. 2 platen met een beetje flexibele kit ertussen is akoestisch nou niet echt een geweldige oplossing. En ik weet niet wat je wil dempen maar een deur is altijd een lastige.... daar komt het echt aan op massa in combinatie met een luchtdichte afsluiting met bijvoorbeeld rubber strips.

Maar schroef je scharnieren in ieder geval in een houten lat die je tussen de platen lijmt. Of nog beter gebruik andere scharnieren.....

Ik denk dat een houten lat inlijmen inderdaad een goede oplossing is...
Deze kan ik ook nog eens schroeven voor extra zekerheid.

Het is niet gewoon wat flexibele kit... Dit is een speciaal product die gebruikt wordt om geluid te dempen.
Ik heb zo al deuren gezien die enorm veel lawaai tegenhouden...
Dus het is niet enkel uit de testen dat ik overtuigd ben, ik heb het zelf ook al ondervonden.
Het is ook 1 van de weinige speciale akoestische producten waar de experts achter staan ;-)

Spijtig genoeg weet ik niet welke schrijnwerker dit gedaan heeft, anders kon ik het eens vragen...
Ik denk dat er voor MDF gekozen is omdat dit (denk ik) minder doorbuigt dan multiplex.
Multiplex op zich zou zeker ook ok zijn omdat de massa ervan gelijkaardig zal zijn.
Denken jullie dat dit meer zou doorbuigen dan MDF?

Bij de BBC studios hebben ze ook deuren uit 2 MDF platen gemaakt. Ze hebben verschillende samenstellingen getest en prijs/resultaat staken deze er enorm boven uit.
Dus het is zeker mogelijk... Maar aangezien het mdf is zal er denk ik inderdaad rekening mee moeten gehouden worden....

De kant en klare deurbladen zijn enorm duur en veel minder goed...
Als ik zelf een deurblad maak kan ik het ook veel beter op maat maken, wat ook beter is naar geluidsiolatie.
Door de 2 platen te laten uitspringen kan ik ook 2 keer een dichting voorzien met rubber strips.
Er zal ook geen slotopening voorzien zijn (zwakke plek) maar een gewone handgreep.

De deurkader zal ik uiteraard wel uit multiplex maken...
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Draai er dan rampamoeren in.
Dat heb ik even moeten opzoeken ;-)
Dit zijn dus eigenlijk een soort schroefpluggen waar je een vijs kan in schroeven?
Maar dan heb je toch weer een schroefverbinding in de kopse kant van de mdf door die rampamoer zelf?
Of zijn deze verbindingen veel stabieler dan een gewone schroef?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De buitenschroefdraad van de rampamoer is grover dan de schroefdraad van de paumelle.
Is dit geval is grover beter dan fijner.
U mag het testen. :)

Wel zo boren dat de paumelle zich ook nog vastdraait. Dus het rampamoer gat niet te diep boren.
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
De buitenschroefdraad van de rampamoer is grover dan de schroefdraad van de paumelle.
Is dit geval is grover beter dan fijner.
U mag het testen. :)

Wel zo boren dat de paumelle zich ook nog vastdraait. Dus het rampamoer gat niet te diep boren.
Inderdaad, ik zie dat die schroefdraad inderdaad groter lijkt, dus zal die verbinding steviger zijn...
Ziet er een heel goede en gemakkelijke oplossing uit !
Veel gemakkelijker voor een doe het zelver die zijn plan probeert te trekken ;-)

Ik zal eens op wat afvalstukjes verschillende methodes proberen om een idee te hebben van de stevigheid.

Doordat ik 5 paumelles gebruik met elk 4 vijzen zal het gewicht ook al beter verdeeld zijn....

Bedankt voor de tip!
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Ben er op uitgekomen dat iemand anders bij dezelfde constructie gewoon voorgeboord heeft en die deuren hangen er al 15 jaar...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is niet gewoon wat flexibele kit... Dit is een speciaal product die gebruikt wordt om geluid te dempen.
Sorry hoor... het is gewoon flexibele kit met een leuk marketing verhaal waar al die youtubers van leven.
Als je ook maar iets van akoestiek weet en van geluidsdemping zou je beter moeten weten. Het is simpele natuurkunde.

En dat kan je zelf ook wel redeneren, alleen het aanbrengen al. Iedereen die weleens platen lijmt weet dat je met wat lijntjes van welke lijm dan ook geen vullend geheel gaat krijgen. Dan moet je gaan rollen en ook nog eens gaan persen. En als je dan ook nog gaat schroeven dan heb je gelijk enige ontkoppeling van de platen ook weer helemaal teniet gedaan.

Ik kan nu al zeggen dat je nagenoeg identieke resultaten krijgt als je 2 platen lijmt met houtlijm en 2 andere met groene lijm/kit.

Maar wellicht krijg je er in ieder geval een gratis verwarmingselement bij, het zet tenslotte geluid om in warmte :).

Enige positieve aan het product is dat ze er niet de hoofdprijs voor vragen, voor de rest is het totale onzin.

Maar succes ermee in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Sorry hoor... het is gewoon flexibele kit met een leuk marketing verhaal waar al die youtubers van leven.
Als je ook maar iets van akoestiek weet en van geluidsdemping zou je beter moeten weten. Het is simpele natuurkunde.

En dat kan je zelf ook wel redeneren, alleen het aanbrengen al. Iedereen die weleens platen lijmt weet dat je met wat lijntjes van welke lijm dan ook geen vullend geheel gaat krijgen. Dan moet je gaan rollen en ook nog eens gaan persen.

Ik kan nu al zeggen dat je nagenoeg identieke resultaten krijgt als je 2 platen lijmt met houtlijm en 2 andere met groene lijm/kit.

Maar wellicht krijg je er in ieder geval een gratis verwarmingselement bij, het zet tenslotte geluid om in warmte :).

Enige positieve aan het product is dat ze er niet de hoofdprijs voor vragen, voor de rest is het totale onzin.

Maar succes ermee in ieder geval.
Klopt absoluut niet. Ik ken het ook maar van mensen die er niets van kennen zoals Eric Dessart en Bert Stoltenborgh... Er zijn voldoende testen gedaan waaruit bleek dat het effectief een goede impact had. Uiteraard indien de rest van de constructie ook ok is.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tuurlijk joh.... marketing boven natuurkunde (en gezond verstand).
Maar zoals alles in de wereld van akoestiek, zoveel onzin te koop.

En dan ook lekker aan gewone scharniertjes hangen, ben je je ontkoppeling alweer kwijt.

Maar zoals gezegd veel succes ermee, 50kg MDF dempt inderdaad wel.
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Als je iets van akoestiek zou weten zou je weten dat ontkoppeling hier totaal niets uit maakt.
Ik heb een dubbele muur dus er mag perfect contact zijn.
Scharniertjes mogen perfect aan de eerste muur hangen... Mijn volledige constructie is ontkoppeld.

Gezond verstand = labresultaten vergelijken per frequentie.
Die greenglue helpt effectief voor de bassen te dempen. Dat is al genoeg aangetoond geweest.
De meest kritische experts geven het ook toe.

Meestal zou ik je gelijk geven, de meeste akoestische producten zijn inderdaad bullshit.
Maar met alle respect, Brian Ravnaas (van Greenglue) weet ongetwijfeld i"ets" meer van akoestiek als heel het forum hier samen...
Er is ook een reden waarom hij door alle akoestische experts erkend wordt...
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Ik zou maar stoppen met dit gesprek, is al geen dialoog meer......

Fons
Inderdaad, het gaat hier over houtbewerking. En dit is het ideale forum om hier advies over te vragen.
Voor akoestiek zijn er betere plekken, en de rest heeft hier niets aan.
Laat ons het er gewoon bij houden dat zowel GH1 als ik denkt dat hij gelijk heeft :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Ik wil iedereen hier wel bedanken voor de nuttige tips!
Blijkbaar zijn er gelijkaardige constructies waar er rechtstreeks in de mdf geschroefd is en de deuren reeds meer dan 15 jaar omhoog hangen...
Als er toch een probleem zou komen kan ik later een deuvel inlijmen of een rampamoer plaatsen...
Ik ga wel andere combinaties van mdf diktes gebruiken zodat er niet in de naden moet geschroefd worden...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik wil iedereen hier wel bedanken voor de nuttige tips!
Blijkbaar zijn er gelijkaardige constructies waar er rechtstreeks in de mdf geschroefd is en de deuren reeds meer dan 15 jaar omhoog hangen...
Als er toch een probleem zou komen kan ik later een deuvel inlijmen of een rampamoer plaatsen...
Ik ga wel andere combinaties van mdf diktes gebruiken zodat er niet in de naden moet geschroefd worden...
Als het een opdekdeur is, dat zit het scharniergat toch niet in het midden?
 

David5150

Nieuw lid
12 jan 2021
11
1
Als het een opdekdeur is, dat zit het scharniergat toch niet in het midden?
Het zijn niet 100% opdekdeuren...
Het is eerder een stompe deur waar er aan de binnenkant een iets kleinere plaat is tegen geplaatst.
Hier komen 2 keer slaglatten tegen zodat ik 2 keer een rubberen dichting kan plaatsen.
Aan scharnierkant ga ik rubber strips plaatsen tussen deur en kader, en een extra latje met rubber strips tegen de deur plaatsen.
Ik volg dezelfde methode als een studio waar ze dit zo gedaan hebben aangezien daar het resultaat heel goed is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.