Paul Sellers, het opnieuw vijlen van tanden in een zaag

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat met dat ijzerzaagje vond ik slim. Ik heb wel eens geprobeerd met een ijzerzaag, maar in dun staalplaat werkt dat niet lekker. Dus ik gebruik nu de hoek van een vijl om elke tand te starten. Maar vijlen slijten snel en zaagjes zijn goedkoper.

Dit videootje van Caspar vind ik altijd nog prachtig. Da's vakmanschap.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi filmpje van Caspar ook! Da's een berg ervaring die je daarin terug ziet komen.

Maar, ik ben toch meer fan van Paul. ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi filmpje van Caspar ook! Da's een berg ervaring die je daarin terug ziet komen.

Maar, ik ben toch meer fan van Paul. ;)

Maar het ambachtelijk vakmanschap wat Caspar hier laat zien (en ook in andere filmpjes) schat minstens even hoog in als dat van Paul Sellers. Alleen is de verpakking van Paul wat smeuïger en gezelliger.

jaap
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Maar het ambachtelijk vakmanschap wat Caspar hier laat zien (en ook in andere filmpjes) schat minstens even hoog in als dat van Paul Sellers. Alleen is de verpakking van Paul wat smeuïger en gezelliger.

jaap

Dat is precies wat het is Jaap, het kijkt erg lekker weg, die filmpjes van Paul Sellers. Ik heb ook geen kritiek op de vaardigheden van Caspar, in tegendeel. Dat hij het zo op het oog uit de losse pols doet, dat is iets om respect voor te hebben.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Die methode gebruik ik altijd voor ijzeren strips de, om ze weer recht te krijgen. Een zaag is niet anders natuurlijk. :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik begrijp die truc niet van Mike hij heeft het over dat paper doesn't compres, vrije vertaling: papier word niet ingedrukt. dus verwijder je je zaagzetting dus. En dat was juist toch niet de bedoeling een gelijkmatige zetting was toch het doel?

gr. Roeland
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat de tanden gewoon terugveren met een zekere rest zetting (dus de gepaste hoeveelheid elastische en plastische vervorming) en dat gelijkmatig voor elke kant en tand. Nu bij geharde tanden veren die tanden niet noodzakelijk terug ze breken mogelijks gewoon af. IK had het met een onhandig zaagje geprobeerd, de helft van de tanden waren weg :eek: Nu natuurlijk handig als je zelf een zaag van nul af aan wil vijlen :) Ik vraag me wel af hoeveel zagen reeds zijn gesneuveld dank zij deze handige tip.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De puntjes van de tanden prikken door het papier heen en worden door de bankschroef terug gebogen tot de dikte van het papier dat op het zaagblad zit. De tanden zullen iets terugveren, maar wel allemaal evenveel en zo krijg je een zaag met een setting die links en rechts gelijk is en mooi recht zaagt.
Met geharde tanden werkt dit natuurlijk niet, die kun je beter met een slijpsteen links en rechts een paar halen geven om de setting terug te brengen.
Wenzloff and Sons is een kleine onderneming die alleen maar zagen maakt en b.v. voor Veritas ook alle zaagbladen maakt, set en vijlt.

jaap
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Je zal wel gelijk hebben bij fijne vertanding scheurt-snijd de tand door het papier, bij grovere zagen waarschijnlijk niet. Dus een goede truc voor zachte fijnvertande zagen, what else
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.